Ghost Recon: Shadow Wars

Shooter på tur.

Det er sjovt, hvordan Nintendo ofte bliver omtalt som et firma med et barnligt image, et kraftigt fokus på børn eller barnlige spil, især i sammenligning med de to andre store konsolfirmaer, for der står altid spilfirmaer parat til at udgive knapt så børnefokuserede spil.

Således er Ubisoft også klar med en ganske voksen launch-titel til Nintendos spritnye konsol. Og hvem ville dog ikke også benytte chancen for at udgive et spil til den nyeste version af verdens ubetinget mest solgte håndholdte konsol?

Det siger jeg, fordi man måske godt kunne mistænke Ghost Recon: Shadow Wars for egentlig at være udviklet til DS. Ikke fordi 3DS funktionerne er dårlige eller påklistrede, men der er bare ikke ret mange af 3DS'ens muligheder, der bliver udnyttet. Faktisk kan man fint spille Ghost Recon: Shadow Wars med selve 3D effekten slået fra. Men spørgsmålet er selvfølgelig, om man har lyst til at spille det overhovedet.

Den grundlæggende præmis i Shadow Wars er fuldstændig, som vi kender skabelonen fra de tidligere spil. En grum russisk politiker har skumle planer, der skal give ham magten, men de amerikanske supersoldater, de såkaldte Ghosts, skal selvfølgelig redde dagen og verdenssituationen. Så langt, så godt.

Til gengæld plejer Ghost Recon også at være real time action i første person med fokus på de strategiske fordele i at gå langsomt og metodisk frem. Shadow Wars er i høj grad strategisk, men det hele er nu turbaseret, og man følger begivenhedernes gang i fugleperspektiv. Det giver selvfølgelig en helt anden oplevelse, men det fungerer rigtig godt alligevel.

1

Ghost Recon: Shadow Wars er praktisk set et turbaseret rollespil.

I løbet af spillets første par missioner bliver man introduceret til de seks soldater, der udgør det team, som man bruger igennem spillet. De har hver deres rolle; der er den typiske leder, en sniper, en medic, en pige med håndgranater, ham med gatling-geværet og endelig en udstyret med den nyeste teknologi, der gør hende i stand til at bevæge sig næsten uset blandt fjenderne. I lighed med tidligere er det ikke altid, at du har alle seks til rådighed på en mission, og du er på den måde selv med til at bestemme, hvordan din oplevelse udformer sig.

De soldater, der har klaret en mission, kan også få tildelt experience points, så du kan styrke de enheder, som du synes, det er sjovest/bedst at spille med.

Jeg er personligt ikke særlig glad for turbaserede rollespil, og det er jo faktisk præcist, hvad Ghost Recon: Shadow Wars er. Til gengæld synes jeg her, at det fungerer rigtig godt, hvilket får mig til at tænke, at min opfattelse af turbaserede rollespil nok er lidt forældet.

I hver tur vælger man, hvad soldaterne i den aktuelle mission skal lave, én ad gangen, som man kender det. Til gengæld er du fri til at vælge i hvilken rækkefølge, de skal gøre det. Og deres handlinger bliver udført med det samme. Det vil sige, at man for det første skal sørge for, at de ikke går i vejen for hinanden, men for det andet kan du få din medic til at give kampsoldaten friske forbindinger på, inden han går frem til næste kamp.