Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters

Caddy mere nu?

Så er det tid til at finde golfkøllerne frem folkens, for Tiger Woods er tilbage – og han har taget nyeste udgave af PGA Tour franchisen med sig.

Golfspil er en sær størrelse, og selvom man ikke ligefrem behøver at være fanatisk golfspiller selv, er det nok en særlig type gamer spillene henvender sig til. Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters (herefter bare "The Masters" - af frygt for skrivekrampe) er ingen undtagelse. For selvom spillet da bliver præsenteret i flot grafik og med en kampagne, der har fået et markant boost - mere om det senere – er det stadig glæden ved at opnå det helt perfekte drive eller put, der må være drivkraften bag at sætte sig foran konsollen.

For der er altid plads til forbedringer, og selv når du opfatter dig selv som værende ganske habil til spillet, vil du til tider finde dig selv med sand i skoene efter et besøg i en bunker, du ellers troede, du lige skulle henover.

Netop derfor er golf en så populær sport, og netop derfor lever PGA Tour franchiset nu på sit tolvte år.

Ligesom de fleste andre EA Sports titler bygger "The Masters" videre på den formel, som PGA Tour serien har bygget op igennem årene, og dermed vil spilere af spillets forgængere hurtigt finde sig godt til rette med controlleren i hånden. Styringen er grundlæggende den samme, hvor venstre analog bruges til at styre dit drive-, approach- eller put slag. Finessen er stadigvæk at svinge controlleren tilbage for at opbygge fart, og så presse frem for at sende bolden afsted. Sværheden består i at ramme den helt rigtige fart og at føre analogen så lige tilbage og frem, som det er muligt. Selv små udsvingninger kan – især i starten – betyde et besøg i rough eller bunker, og dermed forværre dine chancer for et par eller birdie betydeligt.

Inden du affyrer skuddet, er det en god idé at have lagt en strategi både for hullet og for det enkelte slag, du er ved at foretage dig. Det kan stadig gøres ved selv manuelt at sætte slaget op, men som noget nyt bliver du i "The Masters" præsenteret for golfspillerens bedste ven: Caddien!

Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters - 15 min gameplay

Tilføjelsen af en caddie er faktisk et kærkomment syn i flere henseender. Fra starten af kampagnen vil din caddie foreslå færdige skud opsætninger, som du blot skal trykke X for at forsøge. Ved de fleste slag vil du blive præsenteret for 2 forskellige muligheder, hvoraf det ene typisk involverer en højere risiko end det andet. Du kan således nemt og hurtigt vælge, om du vil forsøge dig på det direkte approah-skud, eller hellere vil bruge et ekstra slag på det helt perfekt lay-up. Som sagt kan du naturligvis også stadigvæk selv sætte dit skud op, såfremt du ikke mener din caddies forslag er godt nok.

Udover skudforslagene kommer caddien også med verbal hjælp, før du skal foretage et skud. Disse er især brugbare ved puts, hvor der ofte er hjælp at hente til både skudstyrke og præcision. Heldigvis er caddien langt fra fejlfri, og dermed er det ikke altid, at caddiens forslag er bedste løsning på et slag. Han kan sågar til tider helt melde pas på et skud.