LEGO Star Wars III: The Clone Wars

Kraftfulde klodser.

Her troede jeg lige, at jeg var blevet for voksen til at lege med Lego! Efter Lego-Star Wars 1& 2, Lego Indiana Jones 1 & 2, Lego Batman og Lego Harry Potter var min klodskvote nået, og jeg savnede fornyelse og et legende overskud i en spilserie, der var begyndt at bygge for meget på rutinen. Men man skal aldrig sige aldrig, og efter at Lego Star Wars III: The Clone Wars har snurret i min PS3, så kan jeg godt feje alle mine fejlagtige voksentanker til side. Legebarnet i mig skriger på mere! Mere Lego! Mere Star Wars! Mere Clone Wars!!

Efter at have gjort grundig brug af alle tænkelige kringelkroge fra de seks Star Wars film i tidligere Lego-spil har udvikleren Traveller's Tales kastet sig over de stadig ekspanderende Klon-krige, der udspiller sig mellem Star Wars film nummer 2 og 3. Fra Klonkrigens start til Anakins fall from grace og Darth Vaders mørke fødsel.

Der er med andre ord uendelige muligheder for at give den fuld skrue med alt det, som Star Wars er indbegrebet af og løsrevet fra filmenes tøjler. Der er plads til at lege, være iderig og vise nye sider af Star Wars universet med alle dets lyssværdsdueller, rumkampe og regulære krige mellem klonhæren og de talstærke separatist-robotter.

1

Spillet starter med arena-kampen, der er klimaks i Star Wars film nr. 2: Klonernes Angreb – både for at kæde spillet sammen med filmene og for at vise, hvor mange figurer spilmotoren kan generere på én gang.

Rammen for spillet er baseret på Clone Wars tegnefilmene, der kører på Cartoon Network. En serie, der på mange måder overgår de tre nyeste Star Wars film med opfindsomme eventyrligheder og mindeværdige karakterer. Ingen tvivl om, at der er masser af fuldbolds sci-fi eventyr i Klonkrigens kampe – selv i legoregi.

Klonkrigene byder på flere farverige skurke, der viser Star Wars universets mangfoldighed. Udover de fra filmene velkendte Count Dooku og General Grevious krydser Obi-Wan & Co. også klinger med dystre Asajj Ventress – det tætteste Clone Wars kommer på en kvindelige Sith lord. Sej og så sexet man nu kan være, når man er lavet af lego-klodser. Dusørjægeren Cad Bane er en anden mindeværdig fjende i Klonkrigen – designet med tydelige referencer til Sergio Leones klassiske spaghetti westerns. Guf for nørderne!

LEGO Star Wars III: The Clone Wars - Trailer

Grafisk er Clone Wars det flotteste Lego Star Wars til dato. Detaljegraden, tekstuerne og lyssætningen viser, at Legoklodser også kan tage sig smukt ud i 1080p HD. Stemningen er Star Wars på den fede måde og ingen tvivl om, at udvikleren har skabt spillet med stor kærlighed til hele Star Wars universet og Clone Wars tegnefilmene i særdeleshed.

Den store styrke ved Clone Wars er det ambitiøse tag på gameplayet, der ikke bare hviler på laurbærerne, som andre Lego-spil har haft tendens til. Traveller's Tales tør at gå nye veje med Clone Wars, og de lykkes med mange af ideerne. Spillets kampagne er således en nyskabende blanding af forskellige gameplayformer. Vi har det velkendte miks af action, platform og puzzleløsning, der altid har været kimen i Lego-spillene. Men denne gang brydes flere af banerne op, så vi følger parallelle handlingsforløb, der har indflydelse på hinanden. Er Obi-Wan i vanskeligheder, så har du pludselig mulighed for at skifte til Anakin, der befinder sig et helt andet sted og så skal kæmpe sig vej for at komme Obi Wan til undsætning. Smart tænkt og det giver spillet en følelse af at være et sammenhængende univers, hvor alt kan ske og sker.

2

Anakin, Obi-Wan og R2D2 er klar til nye klodsede eventyr!

En del af banerne afviger fra den velkendte formel og går RTS-vejen. Pludselig er du placeret på slagmarken og skal bekæmpe robotternes fæstninger med nye strategiske muligheder. Her kan du erobre fjendtlige fartøjer og virkelig føle, at du er en aktiv spiller i klonkrigen. Sammenlignet med de klassiske RTS-spil er der naturligvis tale om en meget forsimplet og børnevenlig tilgang, men ikke desto mindre er det et kærkomment og meget underholdende afbræk fra det sædvanlige Lego-gameplay. Man føler sig i den grad igen som en 6-årig på stuegulvet omringet af Lego, når man får lov til at styre en tonstung Lego-tank eller andet sejt isenkram.

3

De RTS-lignende kampe er visuelt imponerende, og klodserne bruges på nye spændende måder – helt i Lego's ånd.

Styringen og kameraet er stadig Lego-seriens svaghed. Heldigvis er der lidt mere gefüll med kontrollen af karaktererne i Clone Wars, og dine muligheder for at præcisere skud og lyssværdskast er bedre end i tidligere Lego Star Wars spil. Kameraet er stort set altid låst fast, og her savner man nytænkning fra udviklerne, da det stadig er alt for nemt at falde i døden ved at rent tilfælde.

Netop derfor er Lego-spillenes platformsektioner en evig kilde til frustration, og det kan undre, at en dyb afgrund er en Jedi's værste fjende, når skærmen ellers er ved at drukne i drabelige robotter og onde Sith-lords. Heldigvis holder spillets platformhopperi til et tåleligt minimum, men det er her, Lego-spillene virkelig bør udvikle sig i fremtidige udgaver.

Der er allerede et Lego Pirates of the Caribbean spil på trapperne og med stadig flere Clone Wars sæsoner i vente, er der masser af inspiration at hente for Lego-troldmændene hos Travellers Tales. Clone Wars er deres mest helstøbte og ambitiøse eventyr til dato. Det er ikke perfekt, men underholdningsfaktoren er høj, og både børn og barnlige sjæle vil elske hvert et lyssværdssvingende øjeblik. Kraften er igen med klodserne.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem LEGO Star Wars III: The Clone Wars Martin Lennon Kraftfulde klodser. 2011-04-06T13:32:00+02:00 8 10