Shift 2: Unleashed

Kører sim en drøm.

Shift 2: Unleashed er Electronic Arts fod i døren på hardcore sim-markedet. Sådan bliver det markedsført, og det er nok også derfor, 'Need for Speed'-sloganet er droppet fra titlen.. Udviklerne bag spillet, Slightly Mad Studios, har da også en tilfredstillende baggrund indenfor hardcore sims, idet de for et par år siden opkøbte Blimey! Games, der, og nu bliver det langhåret, var ledet af en fyr fra svenske racingsim firma per excellence, Simbin. Blimey var dem der i sin tid lavede GT Legends, som iøvrigt havde næsten samme fysik engine (og grafik engine) som Rfactor (endnu en hardcore sim). Og dermed bør der altså ikke være tvivl om, at de kan lave en hardcore sim - hvis de altså vil. Og må.

Først 'la piece de résistance', grafikken.

Shift 2: Unleashed (S2U) kører som en drøm. Grafikken er på anmeldermaskinen flydende med alle settings maxed ud. Og simracing har aldrig set bedre ud. På screenshotsammenligninger mellem Shift 1 og Shift 2 kan det være svært at se, hvor meget S2U er forbedret - nedfaldne blade på banen, gummistykker fra dækkene i grid'et når bilerne laver hjulspin, mudderklatter på vinduet når man er udenfor banen. Scenerne, alt det der foregår udenfor banen, og banen selv, revner i asfalten mm., er malet i skøn detaljegrad. Det er en lidt fortærsket sammenligning, men i S2U er det nogen gange helt seriøst umuligt at se forskel på et screenshot og et foto. Men kvaliteten i S2U's grafik ses for alvor, når den er i bevægelse, bladene, småsten, måden bilen rokker frem og tilbage, lysindfaldet i cockpittet. For første gang i en racingsim, så vidt jeg husker, er der natløb. Vilde, vanvittige natløb, hvor man blændes af lys i bakspejlet, og det er en katastrofe, hvis forlygterne bliver smadret, og man skal klare sig uden.

Det nye helmet cam, på forhånd foragtet og hånet af 'ægte' simmere, er faktisk cool. Man har altid diskuteret, om racing sims var simuleringer af en bil der kørte, hvor man var bilen, eller af et menneske, der kørte en bil, men med helmet cam har S2U for første gang givet folk en klar mulighed for at gøre det ene eller det andet. Med helmet cam oplever man et racerløb som kører med G-kræfter, der presser fra side til side i sving og fremad, når man bremser. Spillet overtager styringen af hovedet en lille smule, når det kigger en anelse ind i hver sving, inden svinget starter, og alt i alt er det en rigtig god feature. Jeg opdagede pludselig, at jeg har kørt det meste af tiden i S2U med helmet cam, og det føles cool.

Læg hertil en fremragende damage model, med hjul der ryger af, motorer der brænder ud, buler allevegne og en motor hvor man kan høre forskel på, om kølerhjelmen stadig sidder der, så kan både GT5 og Forza vist godt gå hjem og lægge sig.

1

Grafikken er overvældende flot. Vi kører Shift 2 på samme PC, vi kørte Shift 1 på - og det kører stadig flydende.

Gamplay i S2U er stadig, lidt irriterende, låst inde i et spil, der hedder 'career' mode. Her handler det, meget ligesom sidst i Shift 1, om at tjene experience points ved at køre bestemte løbstyper. Man skal selvfølgelig også tjene penge, og dem bruger man så på at købe nye biler. Intet nyt under solen. Det havde egentlig været i orden, hvis man bare kunne lege med alle bilerne fra starten, men der bliver nok hurtigt lagt et savegame ud på nettet med alle biler aktiveret, med mindre at EA's online aktiveringsystem forhindrer det, hvilket jeg ikke kan gennemskue.

Som simulator skader det S2U, at der ikke er en ordentlig løbsstruktur bygget ind i det, for eksempel med 'racing weekends', forberedelse, kvalifikations runder. Det havde klædt det, og det ville have gjort S2U til en racing-oplevelse af de store, hvis man havde inkluderet det. I stedet har vi igen fået den klassiske, ja, tør man sige det, konsol-agtige, strukturering af designet.