Nintendogs + Cats

Hund og kat imellem.

Jeg har flere gange været i den heldige position at modtage en konsol til anmeldelse ved lanceringen. Det er på mange måder en fantastisk ting, men omvendt skal man også sluge et par kameler for at få æren. Denne gang er der ikke bogstaveligt tale om pukkelryggede klovdyr, men vi befinder og dog i dyreriget med en flot nuttede små pussenussehunde. Ja, undertegnede måtte snige sig hjem med sin fantastiske nye bærbare konsol og et eksemplar af intet mindre end Nintendogs + Cats: Toy Poodle & New Friends godt gemt væk i tasken. Ikke nok med at der var tale om det nok mest tøsede spil i lanceringsudvalget, det var endda også den mest lyserøde og krølhårede version af slagsen. Det KUNNE bare ikke i det mindste have været Golden Retriever & New Friends, vel?

Toy Poodle & New Friends er en af tre versioner af den nye generation af Nintendos kæledyrssimulator til 3DS, hvor de to andre prydes af førnævnte Golden Retriever og en French Bulldog. Hver version har sin titelhund plus otte andre racer, men det er muligt at få fat på alle 27 racer fra de tre versioner via StreetPass-funktionen.

1

For pokker da...

Du behøver altså kun at købe et af spillene og være lidt social, hvis du drømmer om at vælte dig i kære små vapser. Undertegnede er dog mere et kattemenneske, men den sløset tilføjede “+ Cats”-del af titlen dækker desværre kun over tre af slagsen. Det er dog stadig bedre end ingenting, og da man kun kan have op til tre dyr i spil ad gangen, så er det stadig muligt at holde sig til kattene alene, omend variationen er begrænset, da de ikke kan nær så mange ting som hundene i spillet, og ikke gider reagere på kommandoer. Men det er jo på sin vis også virkelighedstro.

For de uindviede - hvis I stadig findes - så handler Nintendogs om at opdrætte en lille virtuel hund. Du skal lege med det lille kræ, kæle med den med din stylus, give den legetøj, mad og drikke, gå tur og hele molevitten. I modsætning til Tamagotchier (kan I huske dem, børnlille?) så sygner dine virtuelle legekammerater dog ikke decideret hen, hvis du ikke smider spillet i din DS i længere tid.

2

Nu kan du gå tur med hunden uden at skulle uden for en dør.

Det her handler om at få de bedste oplevelser ud af kæledyrsoplevelsen, ikke om at finde resterne af din lille udsultede Fido i hjørnet efter at have glemt at fodre ham, eller om at betale 10.000 kr. for en tarmslyngsoperation på søde Sofus.

Du kan lære din nye bedste ven at lave tricks, og det foregår ved at bruge din stylus til at lære dem at reagere på forskellige kommandoer. Inden længe kunne min egen lille Welsh Corgi (ved navn Starfox - man er vel nørd), genkende sit eget navn, sidde og give pote, og tre tricks er netop grænsen for, hvad din hund kan lære om dagen. Du skal bare eksperimentere med forskellige gestikulationer og godbidder for at lære hundene nye ting, og spillet kræver ikke, at du partout skal lære dem et bestemt antal ting eller foretage specifikke handlinger hele tiden, som i fx Viva Piñata. Nintendogs er en meget afslappet serie, der primært handler og dig og dine små venner.