Super Street Fighter IV 3D Edition

Gadekamp - nu på gaden!

Jeg forventede, at denne anmeldelse ville blive ganske svær, lige indtil jeg fik lov at sidde med spillet i mine fighting-hungrende hænder. Capcom har simpelthen bare valgt at lave Super Street Fighter IV i miniformat, så forskellene er marginale. Alle figurer ligner sig selv og bevæger sig som i konsolversionerne, og grafikken er, på nær 3D-effekten og muligheden for et nyt perspektiv, næsten en tro kopi af originalen. Derfor må jeg henvise til min egen anmeldelse af Super Street Fighter IV, når vi taler om selve gameplayet, for så tæt er Capcom kommet på den ægte vare.

Lad os i stedet bruge tiden på det, der adskiller 3DS-versionen Super Street Fighter IV 3D Edition fra originalen. Capcom har selvfølgelig ikke bare overført spillet uden at tage højde for den ekstra visuelle dimension, og resultatet er ikke tosset.

1

Ryu og Guile har kæmpet i 20 år, først i 2D, så i 3D, og nu i ekstra meget 3D!

I det almindelige perspektiv fra siden får alt en følelse af at være i lag, altså forgrund, mellemgrund (spillets gameplayområde) og baggrund. Effekten minder om parallax-effekten, som man kender fra gammeldags 2D-spil, hvor grafiske elementer bevæger sig ind over hinanden for at skabe en dybdeeffekt. Her er effekten dog selvfølgelig mere udpræget og overbevisende. Jeg kan ikke lade være med at blive mindet om det gamle Art of Fighting, hvor ens figur kunne hoppe ind og ud af baggrunden, men uanset hvor meget jeg prøvede, ville Chun-Li ikke være med på dén leg. Andre udviklere kunne dog med fordel bygge videre på denne idé.

Til gengæld er der nu mulighed for at spille spillet fra et havvejs over skulderen-perspektiv, og det fungerer langt bedre end jeg troede. Hvis man lige kan slå fornuften fra og huske, at kommandoerne stadig skal udføres på samme måde, så er denne tilstand faktisk fuldt ud spilbar, og det føles langt mere som, om man virkelig sætter sine Shoryukens direkte op i Sagats næsebor eller får svedet pandehåret af Akumas ildkugler. Det er en gimmick, men en ganske god af slagsen - og det er endda muligt at bruge dette perspektiv til at spille mod andre, hvilket af gode grunde ikke ville være muligt over lokal multiplayer på en stationær konsol.

2

Det nye 3D-perspektiv er rent blær, men faktisk også reelt spilbart.

Og når vi taler multiplayer, så skal det også nævnes, at denne version af Street Fighter også kan spilles online via WiFi, og dette fungerer rigtig godt. I skrivende stund kan der ikke være en frygtelig masse spillere online, men jeg fandt konsekvent modstandere inden for kort tid. Som i konsolversionen optjenes der også Battle Points og Player Points, men disse bruges tilsyneladende bare til at etablere din rang, og ikke til at komme videre i turneringer som i konsolversionen. Det gør dog ikke så meget, at oplevelsen er simplere - det gør det bare lettere at komme i gang på farten. Spillet gør desuden også brug af 3DS'ens Street Pass Mode, hvor du kan samle et hold af figurer fra spillet, som kan simulere kampe med andre spillere, som passerer dig på gaden med spillet i Street Pass Mode. Men da antallet af 3DS-ejere i København i skrivende stund nærmest kan tælles på én hånd, så har jeg ikke set det i aktion.