Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution

Imperiet slår igen.

Warhammer-universet gik fra at være for de nørdede tabletop-spillere til at være allemandseje, da spilgiganten Games Workshop overlod rettighederne til spil på deres Warhammer 40.000-del af universet til udgiveren THQ. I hænderne på den kyndige canadiske spiludvikler Relic er det blevet til de to Dawn of War-spil og en ordentlig håndfuld enkeltstående udvidelser, med både et action-spil og en onlinerollespil på vej.

Seneste udgivelse, der tager rod i Warhammer 40.000-universet, er Dawn of War II: Retribution, der fortsætter fortællingen godt 10 år efter Chaos Rising slap. Der er nu seks spilbare fraktioner, og efter at Chaos Marines sluttede sig til i forrige udvidelse, er det Imperial Guard, der har sluttet sig til de fem foregående racer. Det spiller dog ikke den store rolle for selve historien, for alle seks fraktioner skal igennem den samme historie – dog med forskellige hovedpersoner.

Retribution er bygget op omkring Relics helt egen Real Time Strategy-formel, der er rykket væk fra den klassiske metode, hvor du bygger bygninger, der spytter tropper ud. I de seneste udgaver af Dawn of War-spillene har der været mere fokus på små grupper af enheder med nøglefigurer, der kan opgraderes mellem banerne, og det er der ikke pillet mærkbart ved i Retribution.

1

Et styks ork, størrelse stor. Humør: Ekstremt præmenstruel. Udsigt til tæv: 75%, med mindre han er i amourøst humør, hvorved prognosen stiger til 100%.

Hver race har en hovedperson, og tre pladser til enten andre hovedpersoner eller et udvalg af enheder, der bliver større, jo længere du kommer. Relic har tilmed lånt lidt fra diverse onlinerollespil,og indført et såkaldt drop-system, hvor der dumper nyt og spændende udstyr ud af fjenderne på banen, som tropperne så kan udstyres med mellem banerne. Det kan være alt lige fra et sæt granater til en kraftigere laserkanon – og dette varierer selvfølgelig alt efter hvilken fraktion, der er valgt.

Samtidigt optjener både hovedpersonen og de deltagende figurer erfaringspoint, der kan deles ud i et nyt og forsimplet system i forhold til forgængerne. Idéen er god og vækker så kraftige minder om klassiske spil med lignende mekanikker (vi tænker stadig på dig, Syndicate), at vi kneb en nostalgisk tåre. Missionsstrukturen lever dog ikke op til samme standard, og det hele er for det meste relativt simpel og indledes med en kort briefing, samt enkelte små in-game film-brudstykker, mens det hele er i gang. Hver bane leder typisk op til en semi-episk boss-kamp, der er overstået på et par minutter, uden at man behøver at klikke voldsomt meget.

Dawn of War 2: Retribution - Tyranid Campaign

Stilen sidder heldigvis lige i skabet, og Relic har fanget både brutaliteten og figurerne i Warhammer-universet godt. Der er tilpas meget Ooomph under kølerhjelmen på en Dreadnought, tilstrækkeligt med Waaaargh i orkernes rækker og lige præcis nok ekstra arme på Chaos-kultisterne til at enhver Warhammer-spiller vil føle sig hjemme i Retribution. Der er selvfølgelig taget nogle friheder i overgang til det digitale medie, men det hele er stykket sammen i så overbevisende og detaljeret en pakke, at det hurtigt er glemt.

2

Eksplosioner, ildkamp og orker – der skal ikke mere til at få os op af stolene.

Relic har efterhånden fået fint styr på, hvordan man griber Warhammer-universet an, men singleplayerdelen i Retribution kan ikke rigtigt følge med længere. Det var friskt og nyt, da Dawn of War 2 udkom, men det smarte opgraderingssystem og det spændende univers kan ikke rigtigt skjule, at missionerne i det store hele bare handler om at klikke dig fra A til B, mens du udrydder modstanderne. Nogle gange skal du genoplive en helt eller (gen)erhverve en håndfuld soldater, men det er ikke specielt dybt, og det ville ærlig talt klæde serien at tage et skridt tilbage til den gamle formular med basebygning eller et skridt frem til noget helt nyt. Det hele er næsten for tilgængeligt, hvilket selve interfacet og opgraderingssystemet også afslører, og det føles nærmest som et skridt tilbage for historie-drevne strategispil. Når man sidder med et så fantastisk univers som Warhammer – det umiddelbart flotteste og mest udbyggede sci-fi univers i nyere populær-kultur - så burde den altså være lige til højrebenet.

Heldigvis er multiplayerdelen solid nok til, at Retribution er et køb værd. De seks racer er alle spilbare, og her følger spillet den mere traditionelle stil, hvor din base er hovedpunktet – men stadig med Relics egen forestilling om, hvordan den slags skal gøres. Dét er kernen i Retribution og den væsentligste årsag til at købe spillet, for spiller du kun alene, er selv det farverige univers ikke nok til at retfærdiggøre et spil mere i serien.

7 / 10

Læs om vores karaktersystem Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution Jacob Herold Nielsen Imperiet slår igen. 2011-03-22T15:32:00+01:00 7 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!