Rift

David mod Goliath.

I en blanding af vanvid og genialitet udsendte Trion Worlds for nogle måneder siden en meget omdiskuteret trailer til deres kommende MMO Rift. Billedsiden i sig selv var på ingen måde kontroversiel – vi så en ridder med en magisk medaljon, der åbnede for en flænge i himmelen, og et massivt uhyre væltede ud.

Hvad, der derimod overraskede alle, var teksten, der tonede frem efter traileren. "We're not in Azeroth anymore". Med den erklæring begik Trion Worlds den ultimative hybris inden for MMO-branchen og lagde sig ud med Blizzard's gigantspil World of Warcraft. Mange onlinerollespil har tidligere forsøgt at gå denne vej og fejlet stort, så det var en stor ting, at det lille firma Trion Worlds lagde sig ud med de store drenge.

At det var et gennemtænkt reklamestunt var helt tydeligt, for omtalen af Rift steg til uanede højder på diverse hjemmesider overalt på nettet. Folk stod klar med armene over kors og en med attitude, der skreg "jamen så lad os da se hvad i kan!". Her to måneder senere, hvor spillet er udkommet, er der derfor mange, der er spændte på om Rift har det, der skal til for at tage kampen op mod MMO-giganten. Det er David vs. Goliath i digitaliseret form, - jeg fortæller, og I står ved ringside!

1

Her et åbent fire-Rift. En ubehagelig fætter er væltet ud, klar til at fyre op under folk.

Der var rigtigt mange mennesker, der havde fundet vej til spillets headstart, som begyndte godt og vel en uges tid før udgivelsesdatoen. Den åbne betatest af spillet havde gjort god reklame for den endelige version, og det kunne mærkes på serverne, som i den grad var præget at lange køer og flere timers ventetid. Det var dog kun et reelt problem for de insisterende gamere, der absolut ville spillet på en bestemt server, for jeg valgte en mediumfyldt shard og kom ind i spillet med det samme. Her kørte det hele meget stabilt. Der var ikke et eneste servercrash, og generelt var det en utrolig smooth søsættelse af spillet. Starten var helt fri for den sædvanlige overflod af patches og småfejl, som vi er vant til, når et mmo går i luften. Jeg kunne derfor uden problemer gå i gang med at lave min første figur.

Spillets karaktereditor er detaljeret, uden at du skal træffe skræmmende mange valg. Muligheden for at skabe et distinkt udseende er helt klart tilstede, og du kan ændre tilstrækkeligt med ansigtstræk, til at du skiller dig ud i landskabet. Er du vant til uendeligt mange parametre at rykke rundt på (som vi typisk kender det fra Cryptics superheltetitler), vil du nok føle dig lidt indskrænket, men det eneste jeg reelt savnede i denne del af spillet, var en mulighed for at kunne ændre på kropsbygningen af min figur. Generelt virkede de mandlige figurer lidt for tykke i det (læs: de mindede lidt for meget om mig selv, tror jeg). Jeg lavede i hvert fald hurtigt en kvindelig figur og kastede mig ud i spillet.

I Telara er der to forskellige faktioner, du skal vælge imellem, før dine eventyr begynder. Guardians på den ene side og Defiance på den anden. De har hver især deres eget startområde og med det, hver deres interessante vinkel på den grundliggende fortælling.

Defiance historien starter langt ude i fremtiden, hvor alt er gået galt. Regulos, en ond Drage-demon-halvgud-farlig-fætter, har bragt verden i knæ og er nu i færd med at knuse den sidste modstand. En sidste bastion af mennesker og elvere kæmper stadig mod styrkerne, men inden længe vil det onde sejre. De sidste modstandsfolk sætter nu deres lid til sagnet om en frelser – "The Ascended" eller rettere til dig - som må redde verden. Du bliver genfødt i en magisk maskine og efter en serie af quests, bliver du sendt tilbage i tiden til det kritiske øjeblik, før det hele gik galt, og hvor der stadig var håb for fremtiden.