Kirby's Epic Yarn

Den lyserøde tråd.

Mange spil dyrker det filmiske. Som Heavy Rain, der tilstræber at være en hårrejsende interaktiv thriller, eller Call of Duty: Black Ops, der vil blæse os bagover i bedste krigsfilms-stil. Men hvor mange computerspil dyrker reelt det, som spil i sin reneste form udspringer fra – nemlig leg? Svaret er ganske få – med gode gamle Super Mario som den eviggyldige fanebærer i den henseende. I vores stræben efter federe grafik, vildere effekter, større eksplosioner og endnu længere cutscenes, så bliver selve legen ofte nedprioriteret, og spillene bliver måske mere filmiske, men bliver de også sjovere og mere legende?

Kirby's Epic Yarn er et forfriskende pust i disse svulstige HD-tider. Grafisk er spillet en mindre genistreg med sit garn/stof-univers, der får din fladskærm til at ligne et garnnøgle viklet rundt om et hjemmehæklet kludetæppe – og det skal i den grad tages som et kompliment med Kirby selv som spillets lyserøde tråd. Visuelt er det hele ganske bedårende anderledes og understreger, hvor ens de fleste andre spil er i deres bombastiske krigsuniverser eller klichefyldte børne-licens-titler.

1

Kirby versus den fæle garndrage! Den charmerende visuelle stil byder hele tiden på nye overraskelser, og spillets bosser hører til nogle af højdepunkterne. Kom så Kirby – stik ham med en synål!

Kun ganske få kan være med – som f.eks. Paper Mario serien - når det gælder visuel leg i Kirby-klassen, og det er ganske tankevækkende, at spilbranchen generelt byder på så få visuelle overraskelser. Det siger i sagens natur også en hel del om os som forbrugere, da det glatte, velpolerede og ikke mindst velkendte altid vil sælge mere end det eksperimenterede, nytænkende og anderledes. Trist, men sandt. Se bare på den visuelle genistreg – Okami, der ikke ligefrem satte ild til salgslisterne, da det udkom i sin tid.Kirby's Epic Yarn er ligesom Okami visuelt unikt og bør alene af den grund spilles af enhver Wii-ejer, der ikke kun er til millionsælgende Wii-hits som New Super Mario Bros. og Lets Dance 2.

Legen er i fokus i sin reneste form. Gameplayet i Kirby's Epic Yarn kan bedst beskrives som børns fantasifulde leg. Ikke en voldelig og krigerisk leg, hvor det handler om at bekæmpe hinanden med laservåben, lynkinesere og lyssværd, men mere den uskyldige ikke-voldelige leg, der fortsætter i det uendelige kun afgrænset af barnets fantasi. Ikke ulig visionen med den moderne klassiker Little Big Planet. Den største forskel er her, at hvor Little Big Planet opfordrer til, at du selv bygger videre på spiluniverset og leger dine egne lege, så er Kirby lidt mere old school bag sit charmerende kludetæppe-ydre.

Kirby's: Epic Yarn - Adventure trailer

Kirby's Epic Yarn er i sin grundform et platformspil. Helt klassisk og egentlig uden den større udfordring, da det er så godt som umuligt at dø i spillet. Du mister blot dine opsamlede ædelstene, hvis en af spillets sparsomme fjender rammer dig. Fokus er i lang højere grad på legen – mulighederne på banerne. Kirby er nemlig ligesom børns fantasi – grænseløs i sine muligheder og i sin leg. Alt er lavet af garn, stof og kludetæpper. Kirby kan hive fat i løse tråde og dermed vikle fjenderne fra hinanden eller finde hidtil hemmelige gange ved at trække lidt i baggrundsgardinerne. Ganske originalt og helt i tråd med visionen bag spillet: leg. Pludselig forvandler Kirby sig til en racerbil, så et fly, en tank eller en flyvende tallerken. Alt sammen i fantasiens tjeneste. Hver bane byder på nye former for leg, og du skal have et hjerte af granit, hvis du ikke smiler sødt af Kirby's fantastiske forvandlinger og fantasifulde garn-univers. Og hvis du har en god ven på besøg, så kan I begge smile bredt, da spillet understøtter co-op i alle missioner. Den ene spiller Kirby, den anden spiller den blå garn-prins. Dobbelt så nuttet – dobbelt så sjovt.

2

Kirby er forvandet til en garn-skydende kampvogn! Det viser præcis, hvor ikke-voldeligt spillet er i selv sine mest 'krigeriske' scener. Dejligt originalt. Sådan en garn-tank må EA gerne tilføje i deres kommende Battlefield 3.

Spillets største mangel er den lave sværhedsgrad. Men igen, nu er jeg også en voksen, og der er ingen tvivl om, at spillet byder på mange flere udfordringer, når man er 7-10 år gammel, for der er meget at hoppe på, hive i og finde frem til på spillets mageløse baner. Kirby's Epic Yarn er dog ikke kun for børn, men i høj grad også for voksne, der ikke kun er til Call of Duty og Halo, men netop savner et visuelt originalt spil med et mere end almindeligt charmerende univers, der vil vække nostalgiske barndomsminder om dengang, hvor de selv legede på stuegulvet begravet i lego, playmobil, hønseringe og en uendelig fantasi.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Kirby's Epic Yarn Martin Lennon Den lyserøde tråd. 2011-03-04T13:45:00+01:00 8 10