Pokémon Black & White

Monokromagi.

Der kan næppe være tvivl om, at Pokémon spillene nyder en særlig status i skoven af spilserier. For nogle en barnlig udgave af et tyndbenet RPG, for andre adskillige timer med glade minder om den vanedannende jagt på det næste sjove/underlige/søde/seje lommemonster.

Men det er nok den sidste oplevelse, der vejer tungest i det store billede, for Nintendo og Game Freak slipper rutinemæssigt afsted med den slags ikke-opdateringer af deres spilserie, som ellers får folk til at bande ad FIFA og sende vrede breve til EA.

Og det er heller ikke med Pokémon Black, at serien bliver revolutioneret. Det ER mere af det samme. Du er en ung dreng eller pige, der bliver kontaktet af den lokale professor, og bedt om at rejse ud i verden, så alle de forskellige Pokémon kan blive kortlagt i forskningens navn. Undervejs bliver du hvilket ind i en meget større historie, og det hele handler i virkeligheden om det at udvikle sig fra barn til voksen. Og et eller andet sted, er det jo nøjagtigt, hvad man forventer sig af et nyt Pokémon spil.

Pokemon Black and White - Trailer

Der er heller ikke ændret på den grundlæggende formel, hvor hvert monster kan lære fire forskellige angreb, og kampene er en slags avanceret sten-saks-papir, hvor det gælder om at matche modstandernes type af Pokémon. Vand slår ild. Ild slår græs. Græs slår vand osv.

1

Så er det igen tid til at gå på jagt i det høje græs.

Men nu er det jo officielt starten på den femte generation, og dermed er der også sket en masse nyt på spillets egne præmisser. Først og fremmest kan man ikke møde nogle af de velkendte Pokémon, før spillets hovedhistorie er gennemført. Så den grundlæggende udfordring består i at møde og identificere 156 sprit nye monstre i et helt nyt område, der går under navnet Unova. Og hvor omgivelserne tidligere var inspireret af Japan, så er Unova modelleret efter New York, hvilket blandt andet giver nogle meget mere urbane omgivelser, end man er vant til.

Starten er også ændret lidt, selvom udgangspunktet er en lille by med små huse, som man kender det. Som start kan du vælge en græs-, ild- eller vandtype, men i stedet for én rival, der altid vælger en Pokémon, der har fordel mod din, så har du denne gang to venner, en dreng og en pige, som selvfølgelig får de to tilbageværende start Pokémon. Selvom man en gang i mellem kommer til at duelere mod især den eftertænksomme dreng, så er stemningen helt anderledes end den noget ondskabsfulde rivalisering, der kan være i de tidligere spil. Den lille treenighed af venskab er sikkert lavet som en optakt til, at spillet nu har kampe, hvor man kæmper tre mod tre. Der er også et nyt kampsystem, kaldet Rotation, som ligeledes er tre mod tre, men i stedet for at alle tre Pokémon er i kamp samtidig, står de tre i en cirkel, og man kan så rotere dem rundt for at vælge, hvilken en der kæmper i hver runde. Desværre bliver ingen af de to nye systemer brugt ret meget i selve spillet.

2

Er der noget bedre en tre gode venner på eventyr?

Og nu vi er ved kampene, så har spillets hjerte, eller i hvert fald væsentligste omdrejningspunkt, fået en gevaldig grafisk opstrammer. Scenen, hvor de to til seks Pokémon står overfor hinanden, er lavet i 3D, så kameraet zoomer frem og tilbage på hvor, der sker noget, men monstrene selv er dog stadig 2D sprites. Til gengæld er de meget mere livlige i deres animationer og har flere bevægelser og stadier, der rent faktisk passer til det, der foregår. Når man går rundt, ligner alting sig selv, men pludselig skifter kameravinklen, så man ser figuren helt bag fra eller i en sjov vinkel fra siden, og det går op for én, at huse og bygninger er tegnet i 3D. Det giver et velkomment afbræk i den ellers meget fastlåste vinkel, hvor alt ses oppe fra.