Bulletstorm

Bang, du død!

Hvis du ikke synes, at du genkender navnet People Can Fly, kan jeg ikke bebrejde dig. Udover Painkiller og PC versionen af Gears of War har de ikke meget stående på deres CV. Men lige præcis sidstnævnte var så imponerende, at det relativt lille polske studie blev opkøbt af Epic Games og fik til opgave at udvikle en sprit ny spilserie.

Her i Danmark er det sjældent, at computerspil fylder ret meget i mediebilledet, og endnu sjældnere at de lige frem skaber furore og forargede udtalelser fra eksperter. Den slags er til gengæld næsten hverdagskost i USA, og allerede inden udgivelsen har Bulletstorm fået en tur i maskinen, som det nyeste eksempel på hvordan computerspil forrår ungdommen. Den slags plejer jo at virke glimrende for Rockstar og Grand Theft Auto, så mon ikke Epic og People Can Fly er lykkelige?

I bund og grund har de forskrækkede amerikanere ret i deres kritik af Bulletstorm: det er frygtelig voldeligt, og bandeordene fyrer gennem luften. Til gengæld er spillet selvfølgelig lavet til voksne, og stilen er valgt med fuldt overlæg. Det er ment som en joke.

1

BOOM! Headshot!

Hovedpersonen Grayson Hunt er en stor grum lejesoldat med et vokabular som en havnearbejder, der sammen med hans hold af grovskårne, men elskelige, stereotyper styrter ned på planeten Stygia, og snart går jagten ind på deres forræderiske tidligere arbejdsgiver. Desværre er planeten selvfølgelig beboet af diverse bander, mutanter og forvoksede monstre. Lyder det som en kliché? Det er lige præcis hvad det er, men som nævnt, er det hele lavet med et glimt i øjet, og Bulletstorm mener det ikke seriøst.

Til gengæld har Stygia tidligere været et ferieparadis, så udover de Las Vegas-agtige ruiner og forlystelsesparken er der flotte planter og fantastiske udsigter, man kan nyde. Det er ganske forfriskende at se den noget udslidte grå-brune palette fra de typiske sci-fi FPS'er udvidet til faktisk at indeholde alle regnbuens farver.

Bulletstorms væsenligste bidrag til FPS genren er en meget klassisk tilgang til det med at score point. Fysikken, våbnene og banerne er designet til, at du ikke "bare" skal skyde fjenderne. Nej, du skal da skyde dem i skridtet og derefter i hovedet. Eller i halsen, så de rallende står og gurgler deres eget blod.

2

Lidt mere end bare gys i blomsterbutikken.

Du skal sætte ild i en fjende og derefter sparke ham ud over en skrænt. Eller ind i en kæmpe kaktus. Eller ind i nogle højspændingsledninger osv. osv. Jo vildere og mere spektakulært du kan gøre det, jo flere point får du. Og for at det ikke bare skal være en påklistret gimmick, så bruger du dine point til at købe opgraderinger og sågar ammunition til våbnene. Nærmest som experience point i et rollespil. Det er rigtig fornuftigt balanceret, og du skal ikke være mesterskytte for at have point nok, men omvendt kan man heller ikke ignorere systemet helt.