Beyond Good and Evil HD

Jade Empire.

Den franske spilmager Michel Ancel har altid været god for kulørte universer tilsat et drys gakkede figurer. Måske bedst kendt er Ancel for sin karismatiske, lemmeløse figur Rayman, der op igennem halvfemserne var blandt de få, der kunne stå mål med Nintendos Mario-brødre. I 2003 demonstrerede Ancel dog, at han kunne mere end at udtænke trippede platformspil, da han frigav sit action-epos Beyond Good & Evil til Nintendos GameCube. Her forsøgte Ancel at underholde et lidt ældre publikum, dog fortsat med et eventyrligt glimt i øjet. Spillet fik en fornem modtagelse blandt diverse spilkritikerne, og blev af mange betragtet som Ancels hidtil bedste og mest modne værk.

Så meget desto større var skuffelsen, da de nærmest ikke-eksisterende salgstal begyndte at tikke ind. Spillet blev en kommerciel fiasko som få, hvorfor producenten, franske Ubi Soft, hurtigt skrinlagde al snak om en eventuel opfølger.

1

Der er ikke mange biologiske ligheder mellem Jade (th) og adoptivfaderen Pey'j (tv)...gudskelov.

Her slutter historien om Beyond Good & Evil dog ikke - og heldigvis for det. En trofast fanskare holdt liv i spillets eksistens, og således har interessen siden været stødt stigende. Anno 2011 er den blevet så tilstrækkelig, at Ubi Soft igen tester Ancels magnum opus, dette i et grafisk nyfortolkning af 2003-originalen. En voxpop, om man vil, der formentlig kommer til at afgøre, om vi nogensinde ser den i flere omgange rygtede fortsættelse.

I Beyond Good & Evil tager Ancel os med til fantasilandet Hyllis, en frodig planet i en galakse fjernt, fjernt borte. Dets intrikate økosystem, bestående af menneskelignende skabninger såvel som eksotiske kreaturer og planter, trues af en fremmed race, der søger at høste planeten for alle dens ressourcer. Spillet åbner således i et hektisk tempo, da et børnehjem bliver offer for et af rumvæsenernes skånselsløse angreb. Hjemmets bestyrere, jack-of-all-trades Jade og adoptivfaren Pey'j, slår heldigvis en proper næve, hvorfor de ondsindede skabninger må gå tomhændede derfra.

Beyond Good & Evil HD - Trailer

Kort tid efter hændelsen dukker planetens lettere ineffektive forsvar, The Alpha Sections, op, og de er ikke sene til at tage æren for succeshistorien, dette i forsøget på at overbevise befolkningen om, at deres tilstedeværelse er mere end blot kosmetisk. Under overfladen, dog, ulmer et større komplot, hvorfor Jade og Pey'j snart indlemmes i en græsrodsbevægelse, der betvivler regeringens, herunder forsvarets, integritet og forsøger at afdække den egentlige virkelighed.

2

Københavns Kanalrundfart år 2035 - nu med luftpudebiler.

Herfra starter et spændende eventyr om det godes kamp mod det onde. En herlig mikstur af politik intrige og klassisk dramaturgi, der trods sit ikoniske tegneserieudseende fremstår troværdigt. Spillet skifter gnidningsfrit mellem spil og filmsekvens, en teknik der i 2003 endnu var uhørt. Desværre ender Ancels fortælling også med at fremstå en smule overfladisk. Nok formår han at skabe en række elskværdige figurer, men sjældent tager han os med ind under huden på dem – om bag det gode og det onde. Stik modsat spillets tematik lærer vi aldrig at sætte spørgsmålstegn ved figurernes motiver, hvorfor affæren bliver en smule sort/hvid i sin fremstilling. Det er dog ikke nok til at vælte en ellers god popcorns-gnasker, der kender sin berettermodel og ikke mindst sit publikum.