Dungeons

Kælderkoldt.

Som brugere af Eurogamer's forum vil have opdaget, er jeg stor fan a Peter Molyneux. Udvikleren, der med sit firma Bullfrog stod bag en række opfindsomme udgivelser tilbage i halvfemserne, står for mig som lidt af et geni, og har med sin idé rigdom fået mig til at bruge adskillige timer foran skærmen.

En af Bullfrog's allermest succesfulde titler hed Dungeon Keeper, og jeg fornærmer vidst ingen ved at sige, at det er fra netop denne titel, "Dungeons" henter sin inspiration.

Skal jeg være ærlig havde jeg på forhånd en lidt dårlig fornemmelse med en titel, der helt åbenlyst henter sit plot og sit gameplay fra en gammel succes, men omvendt glædede jeg mig også til noget, der kunne ligne en længe ventet videreudvikling af det gamle koncept.

Og "Dungeons" forsørger virkeligt at samle op, der hvor Dungeon Keeper II slap. Plottet er grundlæggende det samme: Som den onde Deimos skal du opbygge og udvide et underjordisk "dungeon", for at sprede død og ødelæggelse til de alt for glade folk oppe på overfladen. Dit Dungeon er opbygget af en række forskellige rum, der kan huse dine minions eller laves om til torturkamre til de onde helte, du kommer til at tage til fange.

2

Det ser jo ellers lovende ud, ikke?

Helte er der masser af i Dungeons, og en af de nye ting – set i forhold til Dungeon Keeper – er, at disse ikke bare skal slås ihjel. I Dungeons introduceres du nemlig for soul energy, og denne skal "malkes" ud af indtrængende helte for at kunne forbedre dit dungeon og dine minions, og dermed kan du avancere i banerne. Mængden af soul energy, du kan hive ud af en helt, afhænger af hvor glad helten har været under sit besøg i dit dungeon. Jo gladere helte du slår ihjel (eller torturerer), jo mere soul energy får du i banken. Pointen er altså, at du først skal bruge tid på at gøre indtrængende helte godt tilpas (give dem skatte, vise dem relics og hemmelige rum), og derefter nedslagte dem og æde deres sjæl.

Grundidéen i dette lille twist er sådan set okay, men i praksis bliver det hurtigt irriterende at skulle fodre helte for derefter at kæmpe med dem. Denne irritation forstærkes kraftigt af det faktum, at du ikke har nogen egentlig kontrol over dine minions. De holder sig til deres egne rum, og kun når en helt går forbi, bevæger de sig ud for at slås. At samle soul energy bliver altså lynhurtigt en belastende forhindring på vejen mod at løse en banes egentlige mission, og for en så markant del af et spil er det lidt af en katastrofe.

Dungeons - Trailer

Missionerne i sig selv bliver også hurtigt lidt af en belastning, hvor du det meste af tiden skal "muldvarpe" dig igennem endeløse tunneller for at finde en kiste eller noget guld – imens du selvfølgelig stadigvæk passer på heltene, der vader rundt og stjæler dine ting. Rigtigt irriterende bliver missionerne dog først, når du støder på den frustrerende langsommelige eskortemission, der samtidigt blev endestationen for min tålmodighed med Dungeons. I missionen skal du beskytte nogle slimbobler fra angribende helte, og udover at det kan virke som en umulig opgave i sig selv, så er den fuldstændigt latterligt lange ventetid, fra at en slimbobbel dør til den næste spawner, et tegn på en udvikler, der ikke har taget sig tiden til at prøve sig eget spil.

1

Diablo, er det dig?

Missionen er dog meget sigende for Dungeons som udgivelse i det hele taget, for selvom det i visse aspekter af spillet – heriblandt grafisk – er lykkedes nogenlunde med at ramme stil og stemning fra de originale Dungeon Keeper spil, er stort set alle nyskabelser mere eller mindre mislykkede.

Alt for meget tid går med ligegyldigt "pleje" af helte, du alligevel skal slå ihjel, og frustrerende udgravning af tunneller og rum, du alligevel ikke skal bruge til noget, og alt for lidt med det, der gjorde de gamle spil så fantastiske: Nemlig følelsen af at være hersker over dit eget helt perfekt designede dungeon.

Lydsiden er pæn med en nogenlunde – dog lettere irriterende - voice acting og en historie, der trods alt ikke tager sig selv alt for seriøst. Grafikken rammer nogenlunde plet, men er dog langt fra en 2011-titel værdig, og gameplayet har jeg vist fortalt, hvad jeg mener om.

Skulle jeg vælge, ville jeg til enhver tid hellere bruge en time på Dungeon Keeper II frem for Dungeons. Det på trods af at Dungeon Keeper II efterhånden har 12 år på bagen.

3 / 10

Læs om vores karaktersystem Dungeons Rasmus Max Petersen Kælderkoldt. 2011-02-28T08:37:00+01:00 3 10