Bionic Commando Rearmed 2

Overskæg?

Kender I det, når Hollywood annoncerer et remake af en klassiker, hvor ALLE, undtagen pengemændene bag projektet, mener, at det er en dårlig ide? Det sker også i spilverdenen, men da det typisk sker for spil, der er så gamle, at det kun er os oldtidslevn uden twitter og blogs, der bemærker det, så er der sjældent samme mængde målbart brok over det, selvom man skulle mene, at vi er ved at være generationen, der har mest at brokke sig over. Det er dog ikke altid, det er skidt - nogle gange er det også velkomment, og jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg da klaskede mine knoglede hænder sammen i glæde, da Bionic Commando Rearmed blev annonceret. Bionic Commando i sin Nintendo Entertainment System-udgave var et af min barndoms favoritspil, og sikkert også et af de sidste spil jeg fik gennemført, lige inden piger blev mere interessante end videospil.

Men det er et sidespor. Bionic Commando Rearmed blev lanceret på Xbox Live og PSN som en del af promoveringen af den noget mere nutidige opdatering af serien, der bød på sprød 3D-grafik i High Definition og den slags nymodens ting. Begge udgaver blev lavet af svenske GRIN, der desværre ikke eksisterer den dag i dag; Årsagen var primært, at en række af deres projekter (Terminator Salvation, Wanted: Weapons of Fate og Bionic Commando) ikke solgte godt nok. Bionic Commando Rearmed klarede sig dog fint; faktisk så godt at Capcom bad den svenske udvikler Fatshark om at lave en 2'er, og paradoksalt nok er flere udviklere fra GRIN havnet hos Fatshark, så spillet burde være i nogenlunde hænder.

3

To gange spillere, men ikke to gange sjov.

Historien er umiskendeligt meget lig den gamle. En diktator, denne gang snydt ud af næsen på Fidel Castro, har taget en kommandør til fange, og Spencer – helten fra det originale Bionic Commando vender snuden mod det tropiske paradis, der danner rammen for hele spillet. Denne gang har han fire andre agenter med sig, også alle udstyret med den ekstra bioniske arm, der danner grundlag for spillets hovedgimmick. Med armen kan du slynge dig fra platform til platform og kaste med store ting, der normalt er uden for et almindeligt menneskes rammer, og som noget nyt er der mulighed for at opgradere armen, ligesom våben også har fået mulighed for lidt ekstra juice. Spencer selv har fået ny frisure, evnen til at hoppe og et fikst overskæg, der understreger, at ham og hans arm lider af metaltræthed og nok egentlig er for gamle til det cirkus, der ligger foran dem.