Mario Sports Mix

Stjerner og vandbærere.

Nogen kalder det spin-offs. Andre kalder det malkning.

Mario er ikke længere forbeholdt en rolle som blikkenslager, graffitimaler, doktor og go-kart-kører. I den nuværende konsolgeneration har Nintendos værdifulde ikon været lånt ud til utallige genrer og utallige udviklere, som har brugt varemærket til at pace deres produkter frem. Golf, tennis, baseball, fodbold. Ganske vist med visse fine resultater - typisk fra hånden af den japanske udvikler, Camelot Games.

Med Nintendo Wii har trenden imidlertid bevæget sig ud på et skråplan.

I takt med at mini-spil-pakker er blevet et umætteligt marked på Nintendo Wii, kan man pludselig tillade sig alt. Anmelderne raser over makværk, som fx Mario & Sonic at the Winter Olympic Games, men forbrugerne lapper produkterne i sig. Sådan vil det også gå for det nye Mario Sports Mix.

Her har ambitionerne rakt til fire mindre sportsspil, hvor fokus er lagt på skæg, ballade og multiplayer. Mario-universets totale karaktergalleri er til stede, og med de sædvanlige skjolde, blomster og svampe krydres traditionelle sportsgrene med arkade-præget gameplay.

Først er der volleyball. Et spil for to eller tre spillere hvor det hedder bakkerslag og smashes blandet med superangreb og drengestreger fra omgivelserne. Dernæst høvdingebold efter den klassiske folkeskoleopskrift, bortset fra at det kræver gentagne træffere at sende en modstander ud. Du spiller også ishockey, hvor al spændingen ved rigtig hockey er kogt ned til aflever, løb og skyd. Til sidst basketball med virtuelle børnebander, lette dunk og utallige pointsejre.

Mekanikkerne er holdt så simpel, at du har to muligheder for at styre. Du kan bruge Wiimote og Nonchuk, eller du kan holde Wiimoten horisontalt som et normalt joypad. Tilgangen har sine styrker i og med, at spillet kan samles op og spilles nærmest momentant. Til gengæld har det samtidig den ulempe, at det skildrer en klar mangel på dybde i spillets gameplay. Et slag basketball vindes ved at bevæge sig og trykke tilstrækkeligt på den samme knap. I volleyball opdager du ligeledes, at den samme knap er ansvarlig for bakkerslag, opspil og smash, og faktisk er det kun i høvdingebold, at Mario Sports Mix byder på en vis form for taktik og fleksibilitet i bevægelsesmulighederne. Resten er af den copy-paste-stil, som man desværre forbinder med Wii mini-spil.

Man kan selvfølgelig have forståelse for, at målgruppen for denne slags spil skal kunne deltage øjeblikkeligt, og at simplicitet hjælper mod forvirring. I multiplayer fungerer denne filosofi skam også glimrende, hvis man vel at mærke forventer nogle hurtige sessioner og aldrig planlægger timelange spil. For omvendt bliver det ulideligt at gennemgå Mario Sports Mix' hovedret, turneringerne, når den overfladiske mekanik bliver strakt, udtværet og fortyndet ud over et fuldstændig utilstrækkeligt udfordringsniveau. Du tvinges igennem alle sværhedsgrader fra lettest til sværest, og her er den letteste modstander altså den type, der frivilligt opholder sig et minut på sin egen banehalvdel uden at angribe. I basketball er det nærmest uhørt, hvis den lette modstander overhovedet scorer i en kamp.

Mario Sports Mix - Trailer

Ét er, at du tvinges igennem fire af denne slags kampe for at rykke op til blot nævneværdig modstand – noget andet er, at spilmekanikken ikke udvikler sig en tomme igennem turneringer. Det er stadig de samme mimikfattige tryk på de samme knapper, som du gennemfører uden nogen form for underholdning eller lykkefølelse. At der går et par timer, før du får chancen mod reel modstand, er simpelthen dårligt spildesign.

Roserne til Mario Sports Mix er få og handler hovedsageligt om multiplayer. Atter må man erkende, at Nintendo i samarbejde med Square-Enix får den sikre opskrift på letfordøjelige, 15-minutters multiplayer-spil til at fungere. Det rammer den barnlige målgruppe og vil sikkert underholde. At spillet samtidig fungerer i praksis og ikke byder på reelle, tekniske fejl som genrebroderen, Mario & Sonic at the Winter Olympics, er også værd at anerkende.

Mario Sports Mix viser dog, hvordan trenden med minispilpakker er drænet for enhver kreativitet og ambition på vegne af Wii-konsollens muligheder. Muligheden for at designe et dybt og grundigt sportsspil er atter forpasset til fordel for kassetænkning og en titel, som vil blive glemt af spilbranchen en uge efter premieren.

4 / 10

Mario Sports Mix Christian Kruse Stjerner og vandbærere. 2011-02-04T17:17:00+01:00 4 10