Zeit²

Tres divideret med ti.

Lige så hurtigt som computerspil udvikler sig teknisk og konceptuelt, lige så naturligt, eller indgroet, er det egentligt, at visse genrer og spilformater nægter at dø og i sammenligning heller ikke uvikler sig ret meget. Sidescrolling shooters er en sådan genre. Her skal udvikling absolut vurderes på genrens egne præmisser - og dog, for så kommer der et spil som Zeit2, der som det mest naturlige bryder med konventionerne og også lige tilføjer et helt nyt element. For de tyskkyndige kommer det nok ikke som en overraskelse, at det nye element er den fjerde dimension: tiden.

Som udgangspunkt er Zeit2 meget traditionelt opbygget: du styrer et rumskib, der konstant flyver mod højre, og du kan så skyde de fjender, der kommer imod dig. Men du skal spare lidt på dine skud, for hvert eneste skud koster en lille smule livsenergi, og når du når ned på 0, er det slut. Til gengæld giver alle fjendtlige rumskibe også en smule energi, når de bliver skudt. I modsætning til mange andre spil i genren, er modstanderne ikke særligt aggressive, de fleste vil faktisk hellere end gerne bare flyve forbi dig. Problemet er dog, at langt størstedelen dræner din energi, når de kommer tæt på og flyver forbi. Så spillets grundprincip er en løbende afvejning af, hvor meget energi det kan betale sig at bruge på at få skudt en fjende, så man får energi tilbage, kontra hvor meget det koster at lade den passere. Det sidste er der selvfølgelig ingen point i.

Det viser sig selvfølgeligt hurtigt, at planen med bare at undvige den modgående trafik ikke holder vand, især hvis man har tænkt sig at beholde sin ære som gamer og bare overleve i det hele taget. Og inden du får helt styr på at skyde alle fjenderne på skærmen, begynder det selvfølgeligt at blive umuligt uden, at man er to steder på én gang. Her kommer tiden ind i billedet. Zeit2 har ladet sig inspirere lidt af Braid, så man ved at spole tiden tilbage i korte bidder, kan lade "tidsskyggen" gentage det, man lige har gjort, mens man selv klarer ærterne et andet sted på skærmen. Men det foregår selvfølgelig i real tid, så der er ikke noget med lige at stoppe op og tænke løsningen igennem, og tiden er også en ressource, hvor man kun har få sekunder at gøre godt med ad gangen.

Zeit2 - 15 min gameplay

Det er et spændende koncept, men det er desværre ikke udført så fantastisk, som man kunne forestille sig. For det første stiger sværhedsgraden enormt hurtigt, og jeg nåede ikke at få helt 100% styr på finesserne i at spole tiden tilbage, før jeg sad fast i uoverkommelige situationer, som jeg så kunne prøve om og om igen, mens jeg samtidig skulle prøve at regne ud, hvordan det ville hjælpe at kunne spole tiden tilbage. For det andet er det ikke særlig intuitivt at tænke tiden baglæns på den måde, især ikke under pres og i det tempo spillet kræver. Jeg havde ofte en oplevelse af, at jeg ville lade "tidsskyggen" skyde på én gruppe fjender, mens jeg selv tog mig kærligt af en anden gruppe. Men når man går baglæns i tid, vender man også tilbage til den oprindelige placering, og så er det pludselig svært at nå ned i bunden af skærmen.

1

Skyd de blå fjender med blå skud før de dræner dit blå skjold.

Det gør Zeit2 til et spil, hvor man skal spille hver bane igen og igen for at lære den udenad, og jeg har ikke helt tålmodighed til at gøre det så meget, som det kræves her.

Det skyldes måske også, at grafikken og lyden er noget tam. Den grafiske stil er super enkel, men slet ikke så sprudlende og fantasifuld som f.eks Geometry Wars, så jeg føler mig ikke visuelt stimuleret. Jeg savnede også en mulighed for at se replays fra andre spillere, for på den måde at blive inspireret til fremgangsmåder. Det ville også give mig et langt større incitament til lige at prøve en ekstra gang.

Der er nogle rigtig gode ideer her, og jeg tror, at folk, der virkelig har smag for genren, og elsker at træne tingene til perfektion, vil kunne få en del mere ud af Zeit2, end jeg gjorde, hvilket er grunden til, at jeg giver spillet et point eller to mere end min helt personlige oplevelse rækker til.

6 / 10

Zeit² Janus Hasseriis Tres divideret med ti. 2011-01-27T14:57:00+01:00 6 10