LittleBigPlanet 2

Universet er uendeligt.

Så kom det endelig. LittleBigPlanet 2. Med en forholdsvis lang udviklingstid og en lille udsættelse har vi ventet længe på fortsættelsen til titlen, der fik en masse folk til at købe en PS3 i slutningen af 2008. Men er der virkelig tale om en 2er? Det ligner jo stadig sig selv, og man kan vel egentlig det samme? For mig er der dog ingen tvivl om, at man på ingen måde kan kalde så mange forbedringer og tilføjelser for en glorificeret DLC.

MediaMolecule har bestemt været klar over problemstillingen nævnt ovenfor og har virkelig anstrengt sig for at lægge nok slagkræft i den nye titel, for at folk ikke skulle blive i tvivl. Et af de svageste led i det første LittleBigPlanet var historien. Det er klart, at Story-mode primært tjener det formål at vise folk ,hvad man kan opnå med de værktøjer, man bliver givet i level-creatoren, men folk ville nu gerne have noget mere ud af Story-mode alligevel. Historien i LittleBigPlanet 2 har derfor fået et stort løft i forhold til dens forgænger. Naturligvis er der ikke tale om en episk fortælling og komplekse personligheder – det ville næppe passe ind i LBPs legesyge format. CraftWorld er blevet angrebet af en ondsindet entitet kaldet The Negativitron. Det er Negativitronens intension at smadre og forvride det ellers så glade og kreative univers. Det er naturligvis din, og dine venners, opgave at sætte en stopper for den. Historien er sjov (som i 'haha'-sjov) og spændende nok, til at man har lyst til at følge med i den. Dette kombineret med fantastiske stemmer fra bl.a. Stephen Fry og Ewan Bailey giver nogle dejlige timer i Story-mode.

1

LittleBigPlanet 2 byder på nogle glimrende, klassiske boss-battles som bringer minder frem.

Sværhedsgraden er ikke steget voldsomt i forhold til det første spil i serien, men intensiteten er gået en del op, og når man nærmer sig slutningen, kan tingene godt blive ret hektiske. Den milde sværhedsgrad er dog, for mig, også en vigtig del af tilgængeligheden i LittleBigPlanet. Det gør, at man uden frustrationer kan spille med enhver, om det så er en lillesøster, kæreste eller måske bare en ven, der ikke lige har 15 års erfaring indenfor platformspil. LittleBigPlanet 2 går ud på at have det sjovt, og her leverer det.

Da jeg modtog spillet, blev det meget hurtigt revet ud af hænderne på mig af min kæreste (der ikke er mere gamer, end jeg prøver at gøre hende til), der ville spille det med en veninde. Det var en fornøjelse at se et spil, der ikke leder til frustration, men i stedet til grin og gode oplevelser.

Som i forgængeren er Story-mode i virkeligheden en slags demonstration af, hvad man kan fx kunne lave selv. Her har de virkelig også forhøjet indsatsen og lavet nogle af de mest kreative og vanvittige baner, jeg nogensinde har set. Et øjeblik er det klassisk platformer, som man kender det, og det næste er du i gang med en arcade-style 2D side-scroller, hvor du styrer en armeret bi. Herfra og til anti-tyngdekraft-biler og en kamel med lasere. Der er virkelig ingen grænser for, hvad man kan opnå. Jeg vil derfor anbefale, at man ser de 52 sjove og lærerige tutorials i level-konstruktion, inden man når for langt ind i historien. Det giver Story-banerne en helt ny dimension, hvor du hele tiden sidder og tænker "hmm.. Hvordan har de dog lavet den effekt".

LittleBigPlanet 2 - Trailer

Et af målene for MediaMolecule med LittleBigPlanet 2 har været at gøre det til mere end en (meget god) level-creator, men at gøre det til et grundlag for konstruktionen af komplette spil, der ikke nødvendigvis alle har det samme format. Derfor har de tilføjet en række nye muligheder for at udtrykke sig kreativt og lave lige det spil, man gerne vil.

En af de features, man har hørt en masse om, er SackBots. SackBots er små computer-styrede væsener, der har en AI, du selv kan tweake. Egentlig kan man modificere alt ved dem, lige fra deres udseende til deres opførsel. Det giver bedre mulighed for at have NPCer med i sine spil. Få spil ville være komplette uden en cinematisk komponent. Dette bliver også tilført igennem muligheden for både at lave cutscenes, samt styre spillets kamera meget præcist hele vejen igennem.