The Undergarden

Teletubbierne vender tilbage.

Kan du huske The Teletubbies? De overnuttede bamseskabninger med fjernsyn i mavserne, skræmmende stivnede smil på læberne og lungerne fulde af sukkersød diabolsk latter? Lilla, grøn, gul og rød med bizarre antenner på hovederne og måske – måske ikke – latente homoseksuelle undertoner. Jeg havde lykkeligt glemt alt om Teletubbies, lige indtil jeg begyndte at spille The Undergarden. Karakteren, man spiller, er jo en Teletubby! Eller i hvert fald en nært beslægtet fætter. Jeg kan kende det maniske smil og det nuttede farverige bamseydre til enhver tid! Uffff, det er skræmmende og sukkersødt.

Faktisk vil jeg godt skrive under på, at Teletubbies er mere mareridtsfremkaldende end både Silent Hill og Resident Evil tilsammen, men lad nu det ligge. Jeg måtte se min frygt i øjnene og kastede mig hovedkulds ud i det sælsomt nuttede univers, som Undergarden lægger for dagen. Og heldigvis ventede der mig en oplevelse af de bedre – selvom bamsen, du spiller, er en kende creepy.

1

Teletubby-alarm! Teletubby-alarm! Gem jeres børn! Risiko for overnuttethed og sukkerchok!

Du styrer din teletubbie-fætter rundt i et magisk univers, der minder om havets dyb. Der hvor farverige planter, koraler og tentakler nærmest zen-agtigt glider rundt og slynger om sig med pangfarvede pollen. Din karakter flyder rundt, og du guider ham/hende/den for at samle polen, magiske krystaller, sjældne blomsterfrø m.m. Alt sammen i din mission for at komme fra punkt A til punkt B og i processionen gøre underskoven mere farverig og ikke mindst mere blomsterrig. Se dig selv som den befrugtende bi og verdenen som en stor kønsmoden blomst, og du er inde på det rette spor.

På din vej rundt i underskoven bliver du mødt af en række forhindringer, der dog aldrig bliver rigtig farlige eller dødbringende. Det eneste, der stopper dig på din vej, er en række puzzles, der ofte involverer mekanismer, der skal aktiveres, så din vej frem bliver fri. Fine standard puzzles uden de store dikkedarer. Det virker glimrende og byder på tankestof til de små grå, selvom det ikke er videre originalt. Undergarden kunne godt have brugt en mere unik tilgang til sit gameplay end standard puzzles med sten, der skal rykkes, og kontakter, der skal aktiveres. Spillet kunne i den henseende have lært noget af de moderne klassikere indenfor genren, som f.eks. det fabelagtige LocoRoco og det mindst lige så vanedannende og unikke Patapon, der begge byder på unikt puzzle-orienteret gameplay.

3

Det er med at holde tungen lige i munden, når Teletubbyen skal navigeres rundt i de farverige labyrintiske grotter.

Ligesom LocoRoco og Patapon har Undergarden også en dragende visuel stil. Måske ikke helt så ikonografisk som Patapon og LocoRoco, men stadig meget smukt og sælsomt. Undergarden går bevidst efter et drømmende look og en helt særlig zen-stemning, der skal få dig til at slappe af og glemme alt om dine brutale killstreaks i Black Ops. Det lykkes i store dele af spillet, men enkelte steder fører den lidt løse styring dog også til det modsatte af zen – nemlig frustration. F.eks. kan det være svært at lande frøene lige der, hvor du vil have dem, når din teletubbie-fætter glider lidt for meget rundt på banerne. Heldigvis hører disse frustrerende momenter mere til undtagelserne end normen, og for det meste er Undergarden en dejlig behagelig og beroligende oplevelse, hvilket er essentielt for denne type spil.

The UnderGarden - Launch trailer

Den måde, teletubby-fætteren glider rundt på, vakte i den grad minder fra mine Sega Mega Drive- og Super Nintendo-dage. Hele styringen er nemlig tydeligt inspireret af en bestemt bane fra den syrede retroklassiker Earthworm Jim 2, hvor regnormen Jim af uforklarlige årsager er blevet forvandlet til en blind salamander, der glidende må navigere rundt i en bizar grotte. Helt så underlig som Earthworm Jim er Undergarden naturligvis ikke, men grundideen fra lige netop den bane lever i bedste velgående i vores teletubby-fætters sælsomme eventyr i underskoven.

Undergarden er et fint puzzlespil for dig, der søger en afslappende zen-spiloplevelse. Det er ikke helt på niveau med LocoRoco og Patapon, men mindre kan bestemt også gøre det. Så hvis du er fan af denne spilgenre, er der ikke andet for - underskoven venter på dig med alle dens pangfarver og magiske momenter. Men det der stivnede teletubby-smil – nøj, det er altså stadig uhyggeligt!

7 / 10

Læs om vores karaktersystem The Undergarden Martin Lennon Teletubbierne vender tilbage. 2010-12-13T11:44:00+01:00 7 10