ArmA II: Private Military Company

Farlig lej.

Brugen af privat-ejede paramilitære styrker, eller lejesoldater, i konfliktområder er mildest talt kontroversiel både politisk og militært. Desværre lykkes det på ingen måde BIS at gøre problemstillingen omkring lejesoldater hverken relevant eller interessant. PMC er et stykke narrativt makværk af en klasse, der ikke tidligere er set fra BIS' hånd.

Rent teknisk indeholder denne DLC-pakke til ArmA II: Operation Arrowhead flere nye features, der er efterspurgt af modderne, forbedret effekt af shotguns, nye droner, køretøjer og våben, samt et nyt kort, men spørgsmålet er om de tekniske features ikke bare skulle være bragt med et sæt singleplayer missioner og en lavere pris.

Hovedpersonen er en brite, tidligere professionel soldat, kendt fra det British Armed Forces DLC'en fra tidligere i år, nu ansat i et PMC. Hans nye kolleger kalder ham for 'Poet', fordi han har anlæg for svulstige og platte solipsistiske monologer omkring krigens 'natur'. Hans syn på tingenes tilstand er pinagtigt og tåkrummende naivt og barnligt, og tekstforfatterne bag dem burde straffes med 30 års tvungen Honor Harrington læsning.

For at kaste benzin på bålet er kampagnen teknisk og taktisk set også en katastrofe. At udviklerne har kunne stå for en så ubehjælpsom brug af Arma2's scripting, er katastrofalt ærgerligt. 'Poet's monologer, og de mærkelige dialoger mellem teammedlemmerne, dukker op på de mest bizarre og upassende tidspunkter. Midt i desperate ildkampe med horder af guerillaer skal man pludselig i baggrunden høre bizarre homoerotiske beklagelser over, at Poet har mistet en god ven eller høre ham debattere eksistentielle spørgsmål om at være soldat med sig selv.

1

Til tider direkte debile missioner præger udvidelsen.

Taktisk set er de ti missioner næsten alle uinteressante, og nogle af dem er decideret debile. De fleste fremstår som en slags tech-demoer af nye features i spillet, hvilket ikke er særlig smart, hvis man gerne vil have fokus på at skabe en engagerende historie. For eksempel er en konvojmission, hvor man skal køre gennem hele Takistan, fuldstændig hjernedød. Den går ud på, at man skal køre forrest i en konvoj på tre civile biler. Spillerens rolle er som 'gunner' i den forreste bil, der har en såkaldt minigun på taget. En minigun er et voldsomt souped-up maskingevær, der normalt sidder på kamphelikoptere, og som skyder 4000 skud i minuttet. Spilleren er låst fast som skytte i denne mission, fordi denne minigun er ny i Arma2, og BIS tilsyneladende vil sikre, at man får prøvet den godt af. Man kan ikke f.eks. overtage chaufførens rolle, og i betragtning af hvor notorisk dårlig Arma2's 'vehicle pathfinding' er, er det en meget dårlig beslutning fra BIS' side.

Flere gange, alt for ofte, sidder man i løbet af denne ekstremt lange mission bare og bider negle, mens man venter på at AI'en får navigeret sig forbi et hushjørne eller en rækværk, som den af uransagelige årsager har valgt at navigere ind i, samtidig med at man bliver tortureret med elendig dialog undervejs. At missionen taktisk set også bare er et simpelt skydegalleri, er en blatant fornærmelse mod potentialet i Arma2's editor.

Arma II: Operation Arrowhead - Private Military Company

Der findes bogstavelig talt hundredvis af missionsdesignere på brugerforummerne, der kan lave bedre, mere taktisk interessante, missioner end det. Nogle af de andre missioner i PMC er lidt bedre, men generelt er de totalt urealistiske 'to til fire mand mod hele kompagnier af guerillaer' scenarier. I et helt særlig idiotisk scenario skal to lejesoldater ødelægge ti kampvogne og pansrede mandskabsvogne med et 12.7mm gevær med thermosigte. Her er det slet skjulte mål tydeligvis at fremvise, hvor cool det er, at man kan se, hvor motoren sidder i køretøjer ved at kigge på deres varmeudstråling. I betragtning af Arma2's status som den mest realistiske infanteri-kampsimulator er det et gådefuldt scenario. I hvilken bizar verden vil nogen sende to mand ud alene mod ti kampvogne bevæbnet med et gevær?

2

Dårlig timing og dårlig humor lurer bag kulissen.

Der er ingen grund til at skrive mere om PMC. Hvis man er Arma2 fan, som jeg selv, skal man have det, fordi det tilføjer en masse nye features og våben, men der er absolut ingen grund til at købe det på grund af det elendige makværk af en kampagne, som BIS har bedrevet her. Jeg har altid været tålmodig i forhold til de narrative elementer i de forskellige kampagner, BIS har lavet til Arma2. De har såmænd ikke været hverken værre eller bedre end de såkaldte historier, man ser andre, mere traditionelle first person shooters er pakket ind i.

Arma2 lever på skuldrene af sit community. Arma2 har bare altid haft, og har ubestridt stadig, så meget mere at tilbyde end de andre. Spillet er uden tvivl den bedste militærsimulator på markedet i dag, men når man som BIS vælger at behandle et så kontroversielt emne som brugen af lejesoldater i Afghanistan, skal man kraftstejleme også gøre det ordentligt og ikke fornærme kundernes intelligens med en konstant strøm af dårlig skrevne platheder om livet som soldat, der oven i købet konstant, og nogle gange med ufrivillig morsomhed, falder både på det forkerte tidspunkt og sted.

3 / 10

Læs om vores karaktersystem ArmA II: Private Military Company Martin Wiinholt Farlig lej. 2010-12-10T13:52:00+01:00 3 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!