NBA Jam

Boom-shaka-laka!

Dette års digitale basketball-sæson bliver som bekendt foruden EA Sports' traditionsrige NBA Elite-serie. Et haltende budget og manglende kvalitet satte en definitiv stopper for 2011-versionen, til stor fryd for konkurrenten 2K Sports, der dermed sikrede sig monopol på markedet for basketball-simulatorer.

EA har dog fortsat et basketball-spil på plakaten for denne jul. De har fundet det godt 17 år gamle NBA Jam frem fra trofæskabet, og dermed er der alligevel kridtet op til kamp. Nyfortolkningen af det klassiske arkadespil har været undervejs i en række år, men først nu er det blevet klar til udgivelse. Set i lyset af Elites udeblivelse er det en nyhed, der ikke kunne falde på et mere belejligt tidspunkt.

NBA Jam skal dog ikke ses som en direkte konkurrent til 2K11, ej heller som en fuldbyrdet erstatning for Elite 2011. Det er et alternativ for de basketball-interesserede, der værdsætter et hurtigere, mere hektisk og knap så taktisk gameplay. I Jam er således kun fire spillere på banen, i modsætning til de normale ti, men til gengæld er hver udstyret med overmenneskelige basketball-evner. Dunk fra fem meters højde er ikke unormalt, ej heller at der går ild i bolden efter gentagende scoringer.

Serien har altid haft et flair for det spektakulære, men under overfladen gemmer sig et velfungerende gameplay, der i særklasse egner sig til kompetitivt spil. Her skuffer EA's nyfortolkning ikke. Med en solid billedeopdatering på 60 går det over stok og sten, når de karismatiske figurer med unaturligt store hoveder løber frem og tilbage mellem de to kurve. EA's dygtige animatorer har gjort dem en fornøjelse at styre, støttet op af et responsivt kontrolsystem, der adlyder ens mindske vink trods det hurtige tempo.

1

Adskillige basketball-kurve kom til skade under tilblivelsen af dette spil. EA fralægger sig ethvert ansvar.

Det føles ubeskriveligt godt at gå mod kurven, for midtvejs i luften at løfte bolden videre til sin medspiller, der, akkompagneret til lyden af en jet-jager, kommer susene ovenfra for derefter at smadre bolden i kurven, der i øvrigt flækker under den enorme vægt. Akkurat så blæret er den omvendte situation, hvor man med det yderste af lappen får blokeret et dunk fra sin modstander, som dermed sendes til tælling fra flere meters højde. Det er ikke basketball, som man kender det, men det er pokkers underholdende.

Hvor de tidligere spil primært har holdt sig til standardkampene af to hold, der kæmper for at score flest point, formår EA med denne version i højere grad at variere. Speciel ros skal lyde til den nye remix-tour, der konstant udfordrer med alternative spilmåder. Hvad gør det eksempelvis for ens taktik, at man pludselig kun må skyde treere, eller hvad nu hvis det ikke længere gælder om at score flest point, men om først at smadre modstanderens kurv? Ligeledes, hvordan vinder man en one-on-one mod Magic Johnson, der med årene har lært at teleportere rundt på banen, eller en kæmpemæssig Yao Ming, der tæller dobbelt størrelse af sine i forvejen betragtelige 229cm? Ja, remix-touren har det hele og er, hvor man vil tilbringe størstedelen af sin tid.

NBA Jam - 15 min gameplay

For set i lyset af den stærke remix-tour fremstår den klassiske turneringsdel særdeles tam. Her vælges et af de 30 NBA-hold, hvorefter man gennemspiller en kamp mod de resterende 29. I ny og næ sættes man op i mod et hold bestående af NBA-legender, men kampformen forbliver identisk. Denne del tager op i mod ni timer at gennemspille, men man keder sig allerede efter den halve tid. Man kommer i den grad til at savne en række af de manager-muligheder, som man eksempelvis kender fra de mere seriøse basketball-simulatorer.

2

Spillerne i NBA Jam giver ikke meget for Newtons love, derfor har de skrevet deres egne.

Det er i virkeligheden NBA Jams største svaghed, manglen på valgmuligheder. Alle spildele er forholdsvis låste, hvorfor man eksempelvis ikke kan fjerne den til tider uretfærdige AI-rubberbanding, der sikrer at alle kampe forbliver nogenlunde tætte. Ej heller har man mulighed for at styre sin medspiller - til stor frustration i visse situationer. Derfor, og ikke overraskende, forbliver NBA Jam bedst spillet sammen med en eller flere venner, hvad enten det er i enestående kampe eller under remix-touren. Onlinedelen, der i øvrigt ikke er inkluderet i Wii-versionen, er desværre ikke til megen hjælp, hvad det angår, dels fordi spillerbasen pt. ligner en kirkegård, men også fordi snydetampe ustraffet kan forlade kampe, hvis de er ved at tabe.

NBA Jam er en tro opdatering af originalen og dets efterfølgere. Det hurtige og kompetitive gameplay er intakt krydret med en række nye spilmåder, der sikrer konceptet større variation end tidligere. Et overdrevet, spektakulært og for det meste morsomt spil, der som få kan samle vennerne omkring samme skærm. Manglende valgmuligheder og en halvhjertet onlinedel dunker spillet et par trin ned af skalaen, men i det store hele må NBA Jam siges at være et pletskud. Swish...

7 / 10

NBA Jam Mark Elsberg Boom-shaka-laka! 2010-12-09T11:46:00+01:00 7 10