Epic Mickey

Spectorkulært.

Disney har i mange år været fast inventar på den internationale spilscene. En ny animationsfilm kommer sjældent til verden uden en komplimenterende spiludgivelse - sådan har det været siden de spæde halvfemsere, og sådan vil det formentlig fortsætte mange år fremover. Det er dog sjældent, at det går den anden vej; at Disney giver sig i kast med spiludvikling, hvor der ikke er en større nutidig Hollywood-produktion at læne sig op af.

Så meget desto mere interessant er det, at Disneys store julesatsning er af en sådan kaliber. Det Wii-eksklusive Epic Mickey trækker nemlig ikke på en kontekst af biografer, 3D-briller og popcorn, men søger tilbage i tiden – til Disneys fyldige bibliotek af kendte såvel som mindre kendte figurer. Når styrmanden bag roret, tilmed, hedder Warren Spector (Thief, System Shock, Deus Ex), kan man konstatere, at alle sejl er sat ind på at levere en af årets største udgivelser.

I Epic Mickey følger vi Disneys største ikon, den rødklædte og altid nysgerrige Mickey Mouse, på eventyr i Ødelandet – en magisk verden for glemte Disney-figurer, hvis 15-minutes-of-fame for længst er brugt op. Ved Mickeys ankomst er noget dog rivende galt. Et ondskabsfuldt bæst ved navn Klatten har taget kontrol over Ødelandet og terroriserer nu dets indbyggere. En af disse er Oswald, Mickeys fejlslagne forløber, der ud over at se sig selv som den retmæssige herre over Ødelandet har en naturlig torn i siden på Mickey. Bedre bliver det ikke af, at Mickey selv har andel i Klattens tilstedeværelse, så fjenderne er mange, da han begiver sig af sted for at sikre Ødelandets fortsatte ve og vel.

1

Kaninen Oswald ser sig selv som den retmæssige konge af Ødelandet og har ikke meget til overs for Mickeys succes.

Warren Spector har med Epic Mickey skabt en velfortalt, omend ganske forudsigelig nyfortolkning af Lewis Carrols Alice In Wonderland. Mickey møder mange spøjse figurer på sin rejse gennem Ødelandet, men ikke alle er de lige begejstrede for den nyankomne gæst. Derfor må Mickey først vise sit værd, hvis han skal gøre sig håb om at vinde indbyggernes gunst og derved øge sine chancer for sejr over Klatten. Dette gøres ved at løbe ærinder for de lokale, og det er det egentlige omdrejningspunkt for spillets historie. Et altruistisk budskab om at hjælpe de svage, stå sammen i trænge tider og bekæmpe jalousiens grimme ansigt.

Epic Mickey - Characters

Epic Mickey er et åbent platformspil af den gamle Nintendo-skole – en filosofi, der så sin opstandelse ved 3D-grafikkens indtog i midten af halvfemserne. Super Mario 64 og Banjo-Kazooie var foregangsmænd for den type design, der senere fik tilstød af blandt andre Jak & Daxter og Ratchet & Clank. Epic Mickey genopliver det i dag sjældne design ved at sætte spilleren i åbne omgivelser, hver med sit portefølje af små geografiske interessepunkter, diverse missioner og forskellige godbidder, der skal fremelske udforskning snarere end direkte progression.

2

Mickeys malerpensel gør ham i stand til at ændre på Ødelandet. Hvad skal leve, hvad skal dø?

Et omfattende samler-system støtter op om dette, da der således er flere end 100 glitrende nåle at finde. Disse gives som regel i belønning for fuldførelse af missioner, men kan også erhverves via almen udforskning. Det er et system, der i teorien gør sin opgave fint. Det fremstår tilfredsstillende, når man tildeles en nål, og derfor kommer de hurtigt til at drive spillerens interesse. Samlermanien sparker ind, og man vender hver en sten for at få dem alle med.

Desværre snubler Spector her over eget design. Fejlslagne missioner og tidligere besøgte områder bliver nemlig utilgængelige, så snart spilleren er rykket længere frem i hovedhistorien. Det betyder, at den ellers åbne Super Mario 64-struktur for hvert enkelt område kvæles af en overordnet og ganske unødvendig linearitet. Det er særdeles dræbende for motivationen hos den energiske samler at misse en nål, især når det går op for en, at den ikke længere er mulig at skaffe. Selv ikke ved endt spil er man i stand til at genbesøge tidligere områder, hvorfor eneste løsning er at starte helt forfra.