LEGO Universe

Klodshans.

Vi er mange klods-entusiaster, der længe har ønsket os et LEGO MMORPG, og heldigvis kan LEGO i samarbejde med Amerikanske NetDevil tilbyde netop dette. Fem år er der blevet brugt på udviklingen af spillet, men vi ved jo godt, at det er de færreste MMOGs, der bliver til andet end en side i glemmebogen. Alt for ofte fordi man sigter efter en "WoW-killer" og indser, at man ikke lige har pengene til det. Så man spytter et halvfærdigt produkt ud. Det er altså for det meste spillenes kvalitet, der ender med at blive deres undergang (se fx stakkels APB), men LEGO er kendt for deres nærmest absurde kvalitetskontrol, når det kommer til både de fysiske klodser og deres virtuelle eventyr. Måske kan et allerede højtelsket produkt, kombineret med et dansk øje for kvalitet, sikre at LEGO Universe er værd at spille.

Man får desværre sjældent mere end ét anmeldereksemplar af et spil, hvilket kan være lidt et problem, når man skal anmelde spil, hvor det sociale bør være i højsædet - som det er tilfældet med MMOGs. Heldigvis skulle der ikke mange overtalende ord til at overtale mine kollegaer Bo og Jeppe til straks at købe spillet på Steam. De var egentlig hooked efter at have set mig lave min minifig og klare et par quests. Der kan altså ikke være tvivl om, at den umiddelbare appel er der – især for folk, der allerede sætter pris på LEGO.

1

Denne måde at bygge på er kendt fra de tidligere LEGO-spil.

Nu er der jo egentlig tale om et børnespil, men LEGO ved vist godt, at vi er en masse voksne, der stadig køber LEGO-sæt og elsker at samle dem. Derfor er LEGO Universe fyldt med små humoristiske bidder, der nok vil gå hen over hovedet på børn, men sidder lige i skabet hos de voksne. Lidt den samme stil som WoWs popkulturelle referencer, men med en anden, mere Anders And'sk tone. Et eksempel er navnet på den første zone, man spiller i, der hedder "Avant Gardens". Ikke "haha"-sjovt, men stadig lige så man ikke kan lade være med at smile. Patrick Stewart indtaler også intro-filmen, hvilket vist også kun er for de voksne. Hele vejen igennem spillet finder man den slags små finurligheder, der giver spillet værdi for os legebørn.

Børnevenligheden er dog meget i højsædet. Det erfarer man, så snart man ønsker at spille sammen med sine venner. LEGO Universe har et helt vanvittigt censursystem. I modsætning til andre spil, der ikke tillader dig at sige bestemte ord, bestemmer LEGO Universe simpelthen hvilke ord, du må sige. Det vil sige, at du faktisk ikke kan tale dansk med dine venner, med mindre man laver lidt krumspring. For at kunne tale normalt med sine venner, kræver det, at man bliver mere end bare venner.

LEGO Universe - Battles, building and play

Man skal være "Best Friends". Det kræver, at begge parter har fået verificeret deres alder (gennem indtastning af kørekortnr., pasnr. eller andet) på LEGO Universe websitet. Herefter skal man ansøge hinanden om "Best Friends", og begge parter skal godkende. Herefter kan man tale næsten frit. Spillet tillader dig stadig ikke at bruge bandeord og har en ret kedelig måde at stoppe uhumsk tale på. Hvis du bruger et bandeord i en sætning, sender den simpelthen bare ikke beskeden, dette uden at give en fejl eller noget. Det kan ofte virke forvirrende, især når nogle danske ord betragtes som bandeord på engelsk (fx "slut").