DJ Hero 2

Håndmixerhelt.

Det oprindelige DJ Hero udkom lidt ud af det blå, mens vi alle sammen stadig var fokuseret på at rocke igennem med vores plasticguitarer. Det var lidt svært at se, hvorfor man nu skulle droppe alle sine venner for at sidde og lege DJ, mutters alene med sit legetøjsturntable.

At være DJ er jo at stå foran et svedende, pulserende og på alle måder beruset publikum, badet i lys i alle regnbuens farver, pumpende det ene voldfede mix efter det andet gennem et lydsystem med så store nosser, at Gud selv bliver misundelig. Og kan man nu også opnå noget, der tilnærmelsesvis kommer op på siden af det derhjemme foran Xboxen?

Det korte svar er selvfølgelig nej. Du bliver ikke bangin' in da clubz eller selecting da phat reggae beatz, mens kvinder i hotpants eller mænd i stramme T-shirts vælter sig over dig på grund af dine mad skillz. Spillet vil på ingen måde give dig de nødvendige værktøjer eller evner til at mixe rigtigt, men det er heller ikke pointen. Som de fleste andre musikspil handler det om illusionen, og lige så snart du smækker et par høretelefoner på, så begynder det at ligne noget. Det første DJ Hero introducerede stilen, som DJ Hero 2 nu har bygget videre på, og serien kan godt stå på egne ben.

DJ Hero 2 - Mixes trailer

For de uindviede kan det hele virke temmelig mystisk. Du sidder med en trådløs controller, som ligner en blanding mellem en lille pladespiller og noget fra Fætter BR, og på skærmen foregår der noget, der umiddelbart ligner Guitar Hero, men ikke virker nær så logisk. Den store forskel på dette spil og Guitar Hero er selvfølgelig, at du ikke selv skal spille musikken her, men i stedet blande to ofte meget forskellige numre sammen og tilføre effekter, så det hele lyder som et helt nyt nummer. Hvor svært kan det så være? Er en DJ ikke bare en glorificeret pladeskifter?

1

DJ Hero 2 - nu med DOBBELT PEACE!

Gæt du bare om igen, min ven. Selv på Medium er DJ Hero 2 som at klappe sig selv på hovedet og ae sig selv på maven, mens man forsøger at synge to sange oven i hinanden og løbe fra en vild tyr. Du skal crossfade mellem to numre, tilføre effekter på rette tidspunkter, have styr på 5 forskellige måder at scratche på og samtidig have overskud til at regne ud, hvor dit mix vil lyde bedst og passe rytmisk sammen. Det viser sig hurtigt at være en nærmest skræmmende udfordring, men heldigvis også spændende. DJ Hero 2 lever nemlig rigtig højt på sit soundtrack og sine fantastiske mixes af bl.a. DJ Shadow. Jeg er ikke selv så frygtelig meget til clubbing-genren, men musikken her er simpelthen uimodståelig. Jeg har sjældent hørt noget så overlegent som de vanvittige mashups af fx Snows "Informer" vs. Jackson 5s "ABC" eller VYBZ Kartels "Pon De Floor" vs. Harold Faltermeyers "Axel F".