Divinity II: The Dragon Knight Saga

Dragonslayer.

Da Divine Divinity II, med undertitlen Ego Draconis, oprindeligt udkom i november sidste år, faldt det næsten samtidig med Dragon Age: Origins. Det er svært at sige, om der ikke rigtig er plads til to drage-fokuserede rollespil på samme tid, om det i det hele taget er for svært at udgive et rollespil samtidig med mastodonten BioWare eller om det bare ikke var godt nok. Men det må siges at på trods af udmærkede anmeldelser, så gjorde Divine Divinity II ikke meget væsen af sig.

Hvad end forklaringen er, så har den belgiske udvikler, Larian Studios, åbenbart ikke været helt tilfreds med situationen. Så i forbindelse med udgivelsen af spillets første store udvidelsespakke, Flames of Vengeance, har de valgt at genopfriske det oprindelige spil og udgive dem begge to samlet under titlen Divinity II: The Dragon Knight Saga.

Udover at det, på papiret i hvert fald, er et rigtig godt tilbud, og der loves mere end 60 timers underholdning, så er det også en rigtig god titel, fordi den fortæller lidt mere om, hvad spillet egentlig handler om: drageriddere.

Divinity II: The Dragon Knight Saga - Trailer

Man tager rollen som en dragedræber, der er så godt som færdig med sin uddannelse, og kun lige mangler de sidste udfordringer, inden man kan stå på egne ben. I rollespilssammenhæng betyder det selvfølgelig, at man starter på level 0 og stort set ingenting kan. Den traditionelle opbygning af selve figurens udseende foregår, inden spillet går i gang, men valget af klasse, hvilken type dragedræber man vil være, er noget man vælger i spillet, og der står mestre fra de forskellige klasser klar til at hjælpe én med at foretage det rigtige valg.

1

Der er grønhuder i græsset...

De klasser man kan vælge i mellem er præst, troldmand, kriger og bueskytte. Intet nyt under solen der. Til gengæld er en dragedræber så en noget mere kompleks størrelse end din typiske Dungeons & Dragons karakter.

Som udgangspunkt spiller man overordnet set en ridder af en slags, og valget af klasse afspejler så, hvilke supplerende evner man har. Det betyder, at alle våben, rustninger og andre typer udstyr, man finder, kan bruges. Det betyder også, at når man får point til at bruge på de forskellige evner, så er der frit valg på alle hylder, og man kan dermed både være specialiseret i at slå med to-håndsvåben og kaste ildkugler.

2

Dragevinger på himlen.

Endelig er der også nogle særlige dragedræber-evner, som man vælger. Blandt andet tankelæsning, som er rigtig godt implementeret i spillet. Man har mulighed for at læse tankerne på langt de fleste figurer, man møder. Prisen for at tankelæse er nogle af dine optjente experience points, hvilket tilføjer spillet et rigtig fedt strategisk element. Jo flere points, jo større hemmelighed kan du få at vide. Og der gemmer sig både kodeord og unikke oplysninger til quests i folks tanker.

I selve gameplayet oplever man også en blanding af det utroligt traditionelle og det mere eksperimenterende og nyskabende. Efter de første indledende opgaver står det én frit for at gå hen, hvor man vil, selvom monstre og fjendtligsindede personer sætter en meget hårdtslående grænse for, hvor langt man når i forhold til det level, man er på. Spillet opfordrer selvfølgelig én til at gå rundt og snakke med de folk, man møder, og det er også kun sådan, at man får nye quests, så historien går videre.