Rock Band 3

Hva' så, Roskilde!

Denne gang vil jeg ikke spilde tiden på en farverig introduktion med flagrende referencer til alle musikspil, der nogensinde er lavet. Rock Band 3 er landet, og det spiller ganske enkelt r... ud af bukserne på dem alle. Rock Band 1 revolutionerede, Rock Band 2 finpudsede, men Rock Band 3 tager det endelige skridt derud, hvor ingen musikspil har gået før.

På overfladen ligner Harmonix nyeste udspil sig selv. Det utrænede øje vil have svært at se forskellen på dette spil og så mange andre i genren, da grafikken ikke har fået det største løft, og gameplayet stadig består af de velkendte baner af toner, der kommer strømmende. Men under det velkendte ydre gemmer der sig et spil med utrolig mange lag og finesser, som tager evigheder at komme til bunds i. I min tid med spillet har jeg selv kun nået at skrabe overfladen, men det har hele tiden stået klart for mig, at spillet på alle måder forsøger at optimere oplevelsen.

I kraft af sit klassiske gameplay ville Rock Band 3 allerede være et rigtig godt spil, men ikke nok til at få folk til at storme ud i butikkerne igen. Derfor har Harmonix også valgt at tilføje den meget omdiskuterede Pro-del, som løfter hele spillet op på et skræmmende højt niveau, som kræver reelle musiske egenskaber af spillerne. Selv om du har acet Dream Theaters "Panic Attack" på Expert i Rock Band 2, mens du stod på hovedet og der var ild i dig, så vil Pro alligevel kunne få dig til at ligne en begynder.

1

Absolute Let's Hobo vol. 1.

Der er skabt en række nye instrumenter til Pro, hvoraf tre er udviklet af MadCatz, hvis noget blakkede ry er blevet kraftigt forbedret i de seneste par år. Det mest fremtrædende er det nye keyboard, som enten kan ligge fladt, stå på en stander (som skal købes separat), eller hænge i en strop og holdes som en keytar. Sidstnævnte er lidt en genistreg, da keyboardspillere også får muligheden for at te sig som rockstjerner, og det er jo den slags, et socialt spil handler om. Keyboardet er et solidt stykke udstyr, der føles meget professionelt udført, og det holder ganske længe i kraft af sine tre AA-batterier. De to andre produkter fra MadCatz var desværre ikke mulige for os at teste i denne ombæring, men det drejer sig om et nyt trommesæt med tre bækkener og en vanvittig hybridguitar.

Rock Band 3 - Introducing the keyboard

Trommesættet forklarer nærmest sig selv, da det bare er en udvidet version af de sæt, vi allerede kender, og derfor byder på mere udfordring - men som et plus er det nye sæt kompatibel med alle sange i Rock Band Store. MadCatz' Mustang-guitar er til gengæld noget af det meste bizarre, vi længe har set. Enheden har seks små strenge, man kan slå an på, men de stopper lige der, hvor den øverste pickup ville have været på en rigtig Fender Mustang. På gribebrættet er der i stedet for strenge placeret 102 knapper, som simulerer alle de mulige toner på en rigtig guitar.