Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2

Hvem springer japanerne for?

Naruto tog fusen på mig. Første gang jeg stiftede bekendtskab med Naruto-animeen, der bygger på den lige så succesfulde manga, fik jeg et chok. Naruto var ikke kun for børn. Det havde jeg ellers forventet ud fra det farverige univers og de skæve karakterer, der udstråler fart over feltet og ninjaløjer for de mindste.

I anime-afsnittet jeg så, afslørede ninja-spradebassen Naruto nemlig sit hemmelige kamptrick. Han kunne forvandle sig til en barmfager blondine, der var så gennemført lolita-sexet, at selv Narutos ædle lærermester måtte bukke under i en kaskade af næseblod. Tak for sake!

Da jeg ved en del om japansk kultur, ved jeg også, at næseblod er det ultimative signal på erotisk opstemthed. Naruto havde fået skovlen under mig, og jeg skreg af grin, samtidig med at jeg hovedrystende afventede det næste gakkede optrin i dette skrupskøre univers. Pludselig kunne jeg også se meningen med, at DR sendte både en censureret og en ucensureret udgave af Naruto-animeen...

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2 - Behind the Game

Det var således med en del forventninger om det overraskende og gakkede, at jeg satte Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 i min PS3. Ville min fladskærm om 10 sekunder mon drukne i en syndflod af næseblod og halvnøgne ninja-babes, som i et syret japansk remake af 'The Shining'? Til de eventuelt bekymrede forældre, der læser denne anmeldelse, kan jeg berolige jer med, at det ikke skete. Ultimate Ninja Storm 2 er med god grund den mere stuerene udgave af Naruto, der fokuserer på actiondelen fra serien og ikke de lumre undertoner.

1

Den magiske ulv Amaterasu fra Okami havde en overraskende dobbelt gæsteoptræden i Naruto.

Spillet er bygget op af to dele. En kampdel og en adventure/RPG-del. Kampene er uden tvivl hovedattraktionen, da adventure/RPG-delen, hvor du vader Narutos hjemby og omegn tynd for at optrevle et skummelt plot om onde ninjaklaner, er en langtrukken affære. Ikke på grund af plottet, der er helt okay og minder meget om et regulært afsnit af animeen, men på grund af selve adventuredelen, der er både klichefyldt og kedsommelig.

Du bliver ofte mødt med et utal af intetsigende hente-og-bringe-missioner, som vi kender det fra mange andre RPGer. En købmand skal have syv af de sjældne gule blomster, en mor leder efter sit barn, der leder efter sin hund, der leder efter sit halsbånd, en ninja søger seks hemmelige scrolls, en kogekone vil have nitten svampe fra skoven. Og du vil bare videre til den næste kamp!

2

Ingen kunne modstå den nihalede rævs flammende dommedagsbøvs! Ingen!

Kampene mellem Naruto og de fæle modstandere er fremragende realiseret. Faktisk er du ofte ikke kun Naruto, men også et væld af andre mere eller mindre kendte ansigter fra Naruto-universet. Alle har de deres særlige ninjaevner, der skal mestres, før sejren er i hus.

Det fører dog også til en smule ubalance i kampsystemet, da du pludselig kan stå midt i en kamp, hvor du ikke længere styrer Naruto, men en anden fysisk svagere karakter. Det kan føre til nederlag, hvor du må prøve igen og igen for at lære de forskellige karakterers styrker og svagheder. Kampene i selve singleplayer-adventuredelen kan derfor til tider virke som en træningslejr for versus-kampene, du kan vælge fra spillets hovedmenu.