Kinect

Krop amok?

Kinect gør for Xbox 360, hvad Wii har gjort for spilkonsollerne. Med denne kombinerede kamera- og mikrofonsensor placeret over eller under skærmområdet på dit TV, tilbyder Microsoft nu muligheden for at styre sin konsol ved at gestikulere med hænderne i den tynde luft mellem dig selv om TVet og for en stund komme lidt op af sofaen og lægge controlleren fra dig.

Vigtigere endnu er det dog, at Kinect ikke bare er et superfedt og overordentligt stort webcam, men derimod åbner for en – på sigt – lang række spil med helt eller delvist fokus på styring med kroppen. Hermed tilbyder både Wii, Playstation 3 og Xbox 360 nu styring af spil med en større fysisk aktivitet – og med en mere eller mindre upræcis navigation som efterslæb. Det står i hvert fald fast, at controlleren stadig har sin berettigelse.

Lanceringen af Kinect sker i denne uge og byder fra Microsoft selv på fem udgivelser, hvoraf ét af spillene er inkluderet i prisen. Til 1200 kroner er det dog de færreste, der vil kunne se pointen i at købe det, der reelt set svarer til en helt ny Wii-konsol, mens det for dig, der allerede har en Xbox 360 og selvfølgelig er blevet vant til HD-grafikken, sikkert virker som et mere oplagt valg til familien. For det er netop familien, der lægges vægt på med disse første "light-spil" til Kinect. Den hardcore shooterfan eller virtuelle bilist får i hvert fald ikke umiddelbart noget ud af Kinect, andet end den indbyggede chatmikrofon.

1

Kinect-sensoren er 27 cm bred og 7,5 cm høj. Ikke direkte lille.

Tilslutning og opsætning

Kinect tilsluttes, mod al forventning, via kabler og ikke trådløst. Det betyder først og fremmest en ledning hen til din konsol fra sensoren, som skal placeres centreret enten ovenpå eller direkte under din TV-skærm. Dog virker Kinect-hardwaren i det hele taget solidt bygget, præcis som Xbox 360 og den nye Slim-model, hvis blankpolerede og sortvinklede ydre, Kinect emulerer til fulde. Robustheden fik herfra sin ilddåb allerede inden første spiltest, da kameraet faldt ned fra sin tilsyneladende ganske horisontale position på øverste kant af mit TV uden at miste funktionalitet. Dumt nok indeholder grundpakken med Kinect og Kinect Adventures nemlig ikke den fod/holder, Microsoft så fint viser frem i installationsmanualen. Den kan købes separat (malkning!), mens jeg i stedet er endt med at gaffatape min Kinect-sensor fast for dét der helt særlige lo-tek look. Det hele bunder selvfølgelig i, at kablerne af egenvægt hiver i sensoren. Igen et stort spørgsmålstegn herfra om, hvorfor Kinect er lavet med kabler og ikke trådløst som controllerne. Det er sgu' lidt grimt med den USB-ledning som nu permanent skal stikke ud af frontpanelet på ens konsol.

Mor fra Microsoft forklarer hele idéen...

Opsætningen af Kinect går automatisk i gang, såfremt du er online, når du tænder maskinen efter tilslutning af USB-ledningen. En opdatering installerer Kinect og voila, du er stort set kørende. Det eneste, der lige skal gøres, er en autokalibrering af enheden, samt at du stiller dig rigtigt på gulvet foran TVet. I mit tilfælde ville Kinect ikke godtage mindre end en position 2 meter fra skærmen, hvilket i vores stue betyder, at man stort set står oveni sofaen. Der skal altså rykkes lidt rundt på møblerne, hvis Kinect skal fungere – specielt hvis I har tænkt er at spille flere end én spiller af gangen. Det har Microsoft i hvert fald tænkt sig, at I skal...

Navigation og respons

Men virker den så? Ja, det er jo så spørgsmålet. Jo, Kinect ved hvor jeg står i stuen, den ved, at min krop er cirka 2 meter borte, mens mine hænder skal rækkes frem for at blive godtaget som navigationsredskaber til at ramme menutaster og andet, der skal aktiveres. Aktivering sker ved at holde hånden, som veksles om til en lille hvid Anders And-handske på skærmen, over den valgte knap i et par sekunder. Jeg er umiddelbart skuffet, idet jeg klart havde forventet, at man kunne prikke ind mod skærmen for at simulere, at man trykkede. Så ja, Kinect er fra først færd kun en delvis habil 3D-navigatør. Responstiden mellem udført vink til virtuelt ditto er lidt for lang tid til at forestille sig en særlig præcis navigation, hvis ens reflekser ellers skulle forestille sig at være en vigtig del af underholdningen. Men alt i alt veksles dine bevægelser i primært det parallelle flade i forhold til skærmen ganske fint og præcist (langt mere end en Wii uden Wii Motion Plus), på trods af et lag på måske en tredjedel sekund. Spørg enhver Counter-Striker, og han vil kunne nå at skamfere dig fire gange i det spildte tidsrum.

Men hvordan så med den første håndfuld spil til Kinect - det er jo dem, der i sidste ende skal sælge hardwaren?

På de næste par sider følger fem kortere anmeldelser af Microsofts lanceringsspil, og dermed hvad Kinect effektivt vil os på dag 1. Til sidst i artiklen opsummerer vi med en midlertidig dom baseret på det samlede umiddelbare indtryk af teknologien og disse første spil.