Football Manager 2011

Årets kamp.

"Der er så meget kvinder ikke forstår". Sådan lyder Oddset-reklamerne fra TV'et, imens der vises en uforstående kvinde, som undrer sig over fodbold. Jeg kan vist roligt fastslå, at det samme gælder for hunkønnene, når deres mænd og kærester forsvinder ind bag PC-skærmen i flere uger, for at følge små figurer løbe rundt på en grøn bane. Men nu er det nu engang sådan, at folkene fra Sports Interactive hvert år udgiver en ny udgave af deres Football Manager, og det er der mange fodboldfans, der har ventet rigtig længe på.

Man kan hvert år gå og tænke på, hvorvidt det er nødvendigt at opgradere fra sidste års version: Er der virkelig sket det helt store, og spilder jeg ikke bare mine penge blot for at få opgraderet udseendet på spillet lidt? Hvis du går med den samme undren og ikke kan beslutte dig, kan jeg allerede nu forsikre dig om, at du bliver nødt til at lægge dine hårdttjente 25-ører på disken, for dette års Football Manager er det bedste i flere år og en markant forbedring fra sidste efterår.

Men der findes ikke nogle altoverskyggende, altomvæltende tiltag, som for eksempel indførelsen af 3D-kampene, som stjæler billedet. Det er mere eller mindre tiltag, som tilsammen giver en afpudset, veltilrettet udgave af Football Manager.

2

De nye kontraktforhandlinger er et af de store tiltag i år.

I kontraktforhandlingsafdelingen er der eksempelvis sket store forandringer. De fleste spillere har en agent som styrer forhandlingerne for dem. Agenterne har forskellige træk som for eksempel tålmodighed, hvor stort et beløb de kræver som tak for at forhandle, og det er ydermere forskelligt hvilket slags tilbud de lægger på bordet til at starte med. Nogle agenter starter med et højt tilbud, mens andre blot starter med; "hvad vil du give?".

Forhandlingerne foregår også på en anden måde end førhen. Nu er det i form af en samtale, hvor man skiftes til at tilrette kontraktforslag, sådan at man får et umiddelbart svar på det, som man fremlægger. Altså en form for direkte "over bordet" forhandling. Det fungerer rigtigt godt, og samtidigt er der kommet flere kontraktklausuler ind i forhandlingerne, sådan at det er muligt at tillokke en spiller, som kræver mere i løn, end hvad budgettet kan holde til.

4

Kampene er blevet meget flottere nu og kan nu mere end anbefales.

3-D kampene har jeg ikke været en fan af, siden de kom frem. Jeg har været lidt gammeldags og holdt mig til 2-D, da jeg syntes, at de ting, som spillerne lavede i 3-D, så for mærkelige og urealistiske ud. Men i år er selv en gammel nostalgiker som mig røget over på 3-D vognen. Det er fordi, der er blevet kraftigt forbedret på denne front i år. Spillerne bevæger sig mere realistisk, der er kommet mere liv i og omkring banen, og så er der kommet en ny vinkel på kameraet, der giver et mere TV-præget billede, som hvis man så en fodboldkamp i TV.

Før i tiden kunne man, som manager for et hold i en lavere liga, kun opnå et vist omdømme i verden. Dette omdømme var fastsat af systemet, og man brugte det til at tiltrække spillere til klubben og ligaen, og man kunne altså kun tiltrække spillere op til en vis kaliber førhen. Det er der lavet om på nu med indførelsen af "dynamisk liga omdømme".