WRC

Sidste generation.

Der har sikkert været godt med penge til udviklingen af Black Beans WRC fra det officielle forbund FIA World Rally Championship. Men det er nu ikke noget man mærker. Fra første færd leverer spillet gnidret grafik så uskarp, at hovedpinen er total, allerede inden foden når speederen.

Det er okay, at et spil er grimt men direkte at køre i så bizar sub-HD, at ens øjne hele tiden forsøger at kompensere for en afstand, der ikke er der andet end via en konstant blur-effekt, er super utjekket. WRC kan afvikles i 1080p HD men det er ikke det samme som at spillet ser godt ud, tværtimod. Og så er det sådan set lige meget, om der er ægte refleksioner fra træer og buske i bilernes lakering, når de består af todimensionelle sprites af den yderst klodsede type.

Enten er WRC blevet udviklet på almindelige TV-apparater, eller også har samtlige 50+ involverede udviklere hos italienske Milestone været kollektivt stive og skæve, mens de smed denne her kasse skrammel ned i en anden, lidt for stor, kasse – nutidens HD-konsoller og store, hysteriske pc'er med DirectX 10+ og nok processorkraft til at sende en familie til Månen, vel at mærke. Og så får man dét her stykke stenalder. Den eneste, der skal have ros, er ham der har sat samtlige officielle logoer og klistermærker på de mange biler. For de ligner jo. De "er" bare ikke. Den urealistiske plastikfornemmelse er overhængende.

Der var ellers ved at være lagt op til, at et nyt WRC kunne gøre noget for rallysporten og fans af rallyspil efter seneste spil under den officielle licens, WRC: Rally Evolved, indtog PS2 i 2005. Dét var faktisk et ganske udmærket spil, men sindssygt nok er WRC anno 2010 både grimmere og mere rigidt i hele opbygningen og eksekveringen end Evolutions fine bud. Der er god grund til, at det netop er Evolution, der lige nu er ved at lave Motorstorm: Apocalypse, mens Milestone stadig efter 10 år mest af alt har lavet middelmådige motorcykelspil baseret på flad asfalt.

Det kan tydeligt mærkes, at det netop er asfalt, der er med i bagagen, for bilerne i WRC nærmest svæver henover enhver overflade, mens lyden på intet tidspunkt nærmer sig simulationen af grus, der knaser under dækkene, eller walisisk mudder, der splatter til alle sider og tager ved bilen, alt mens du kværner gennem det fugtige græslandskab.

1

Hover Cars 2005 vs Sverige.

Det skal dog siges, at spillet fra det interne cockpit view med alle hjælpemidler slået fra og manuel gearskifte slået til på sin vis udgør en rimelig udfordring og til tider tangerer den dér helt særlige rallyfornemmelse, man bare ikke får i Forza, GT eller Dirt. Bilerne tager fin skade, motoren sætter ud, gearkassen bliver vægelsindet. Det er da også en interessant nok oplevelse at køre rally uden et fungerende 4.-gear. Skadesmodellen ekstern og internt er egentlig hæderlig nok, men på punktet "jeg kører i en rallybil i et vildt naturlandskab med grus og mudder og vand og is under dækkene" fejler WRC noget så grusomt. Og det var ellers her, at netop et rallyspil burde brillere. Minimumkravet er ikke engang mødt.