Sid Meier's Pirates!

Piratkopi.

Nintendo Wii er ofte den "glemte konsol". Spiludviklerne var, især i starten af konsollens levetid, tilbøjelige til at udgive halvfærdige, dårligt afpudsede spil, både for at være til stede på markedet og tjene en hurtig skilling. Det er blevet bedre i løbet af de sidste par år, men fra tid til anden dukker der et spil op, hvor man bagefter tænker: "Hvad var grunden til, at det skulle udgives?".

Sid Meier's Pirates! til Nintendo Wii er lige præcist sådan et spil. Det originale Pirates! udkom til den fantastiske Commodore 64 i 1987 og var en umiddelbar succes. Spillet blev udgivet til flere andre platforme i de følgende par år, noget som var helt efter standarden på det tidspunkt. Vi spoler frem til år 2004, hvor Firaxis Games udgiver en opdateret version af Pirates!. Denne moderne udgave af det klassiske sørøver-spil ramte plet hos fans af det originale spil, og mange af jer ude bag skærmene har garanteret også forsøgt jer med spillet. Det gav da også fuldstændig mening at genstarte dette spil med opdateret grafik og nytænkt gameplay, for det var immervæk sytten år siden, man sidst havde set noget til serien.

Så spoler vi så endnu længere frem. Til nutidens Danmark, hvor Sid Meier's Pirates! nu er udkommet i en version til Nintendo Wii. Det er selvfølgelig beundringsværdigt, at udgiverne vil udbrede deres spil til alle spillere på alle platforme, men splitte mine bramsejl om det ikke er nogle år for sent. Da jeg startede spillet op, var min allerførste tanke (som endda røg ud af min mund som en halvråbt sætning), at det "jo er det samme spil!?". Jeg ved ikke, hvorfor jeg, som jeg sad der på sofaen iført sørøverhat og øjeklap, forventede noget nyt. Muligvis fordi det seks år siden, det originale spil udkom. Seks år er en evighed i spilbranchen.

1

Grimmere end klassikeren, faktisk.

Hvordan anmelder man så et seks år gammelt spil? Tja, jeg kan da starte med at fortælle dig, at hvis du har prøvet den moderne version af Sid Meier's Pirates! til hvilken som helst anden platform, har du set (næsten) det hele. Men lad os, for de uindviedes skyld, tage den igen.

Din familie bliver taget til fange af den onde markis Montalban. Du undslipper fangenskabet og skal nu redde din familie. Igennem dét at være pirat jagter du så informationer om din familie og den onde Montalbans værested. Du skal kæmpe mod andre landes skibe, andre berygtede pirater, finde skatte, danse med skønjomfruer og hjælpe indianere og munke. Så alt er stort set ved det gamle.

Selve spillet er der såmænd intet galt med. At rejse fra ø til ø og skyde skibe i sænk er ligeså tilfredsstillende, som det altid har været. Det er selvfølgelig en del arkadepræget, så du skal ikke lede efter realisme i søslagene her. Men det gør ikke noget. Charmen fra det originale 1987-spil er bevaret, og der er også en del humor at klukke af, efterhånden som man får banket pirater ud over rælingen gang på gang. Men igen, hvis du har prøvet en af de andre versioner af spillet, så har du set det hele før. Næsten, i hvert fald.