Sonic 4 - Episode I

Tilbage til de blå dyder.

Stakkels Sonic. SEGAs blå pindsvinemaskot har været igennem meget siden sin debut i 1991 med klassikeren 'Sonic The Hedgehog'. Faktisk har Sonic været igennem så mange umanerlige dårlige titler siden sin storhedstid på SEGA Mega Drive, at det kære blå pindsvin for længst burde være afgået ved døden som udkørt 'roadkill'. Et utal af jammerlige 3D titler har kastet smuds på den ellers så funklende SEGA-stjerne.

Sonic Team har været hovedarkitekten bag syndfloden af Sonic titler – lige fra de legendariske 2D Sonic spil til de skrækkelige 3D titler. Hvem skulle have troet, at de samme udviklere har stået bag de klassiske SEGA Mega Drive titler og så umanerligt dårlige titler som f.eks. 'Sonic Unleashed' og 'Sonic and The Black Knight', hvor Sonic pludselig kæmpede mod sorte riddere og kunne forvandle sig til et varpindsvin?! (en afart af varulven).

1

Et stk. blå forvandlingskugle. 2 kr. tak!

Det sidste klassiske 2D Sonic spil uden alt det ligegyldige lir, tåbelige minispil og irriterende bikarakterer hed 'Sonic & Knuckles' og udkom i 1994. Det er 16 år siden. 16 år!!!!! Det er grotesk lang tid at vente på et nyt seriøst bud på et godt gammeldags Sonic spil til hjemmekonsollen, men det er ikke desto mindre, hvad der er sket.

Om det overhovedet er muligt at tilgive SEGA og Sonic Team den lange ventetid, er op til den enkelte. Personligt havde jeg så godt som afskrevet Sonic som en ligegyldig has-been, der engang stod side om side med Mario på platformpodiet, men nu var en blå fiasko, der hørte ligegyldige og dårligt producerede børnespil til.

Men man skal som bekendt aldrig sige aldrig – heller ikke i Sonics tilfælde. Sonic 4 fortjener sin titel. Det er på alle måder en værdig fortsættelse af den gode gamle Sonic-serie. Et spil med et simpelt strømlinet fokus. Sonic løber hurtigt, han samler ringe, besejrer fjender og giver den onde Doktor Robotnik et par på skalden. Klassisk og helt enkelt. Og måske lidt for enkelt.

Sonic 4 - Gameplay

Sonic 4 er på alle måder en tilbagevenden til de gamle dyder, men Sonic Team havde nu ikke behøvet at gå helt så langt tilbage, som de har gjort. Sonic 2, 3 og Sonic & Knuckles var alle perfekte platformspil, hvor Sonic både havde følgeskab af den tohalede ræv Tailes og den røde vægklatrer Knuckles. Deres evner og stil passede fint i de gamle spil, men ingen af dem er at finde i Sonic 4, hvor Sonic igen er solo. De mange gameplayændrende kraftskjolde, hvor Sonic f.eks. kunne få magnetisk skjold, der var til at samle ringe ind med, eller et beskyttende flammeskjold, er heller ikke at finde i spillet.

Sonic 4 er så meget back to basic, at det samtidig med at være dejligt old school også føles unødvendigt nøgent i sit gameplay og sine muligheder. Det er bestemt sjovt og et oplagt køb for enhver old school Sonic fan, der har savnet et godt Sonic spil i alle disse år, men nogen ny klassiker er det ikke. Det er det lidt for simpelt og uambitiøst til.

2

Fart over feltet. Sonic 4 er helt klassisk.

Det er værd at nævne, at Sonic 4 har undertitlen Episode 1. De fire baner og dertilhørende underbaner og bosskampe er alle forholdsvist hurtigt overstået, da de kun er første etape af Sonics fjerde klassiske eventyr. Sonic Team har således den oplagte mulighed til at tilføje Tails og Knuckles i kommende Sonic 4 episoder.

Det vil være mere end velkomment, så længe Sonic Team stadig husker den gyldne regel, som de desværre har haft glemt i alt for mange år: Sonic er allerbedst i fuld fart og uden for meget ligegyldigt lir, der tager pusten fra ham. Varulve og sorte riddere er stadig et stort no-no, men andre kreative og fartoptimerende tiltag er mere end velkomne. Bare fordi Sonic har fundet tilbage til sine rødder, behøver han jo ikke at gå i stampe.

6 / 10

Sonic 4 - Episode I Martin Lennon Tilbage til de blå dyder. 2010-10-25T13:22:00+02:00 6 10