Pro Evolution Soccer 2011

Fuld skrue.

Det er ikke mere end 14 dage siden at undertegnede her på sitet tog et kig på det nye FIFA. I den forbindelse indledte jeg min anmeldelse med at beskrive de 3 universelle sandheder: Liv opstår, liv forgår og et nyt kapitel af FIFA serien udkommer hvert år. Disse 3 sandheder burde dog nok nærmere have været 4, for siden 2001 har FIFA's udgivelse været fulgt trofast op af et nyt kapitel i Pro Evolution Soccer serien (herefter PES).

PES har altid levet lidt i skyggen af FIFA. Dels fordi FIFA var det første "rigtige" 3D fodboldspil på konsolmarkedet, men også fordi spillet igennem årene har taget en del hug for at være markant dårligere og mindre begyndervenligt end sin "storebror". De seneste år har PES dog gennemgået noget af en udvikling, og med udgivelsen af PES 2009, der – indtil nu – vel nok har været det mest populære i serien, tog spillets udvikler Konami, det første egentlige skridt mod fodboldspillenes førsteplads.

PES 2011 bygger videre på den føromtalte succes, og med en stærkt forbedret grafik, en række tilføjelser og forbedringer af game-modes og selve spillet på banen, gør Konami det for alvor svært at vælge side når årets fodboldspil skal hives ned fra hylden.

1

Grafikken har fået en markant overhaling.

Den første mærkbare ændring i årets udgave er den stærkt forbedrede grafik og det lettilgængelige menusystem. Detaljegraden i spillet på banen er blevet hævet helt gevaldigt, og selve følelsen når du navigerer din spiller rundt på banen er også blevet langt mere flydende. Spillere, der kæmper om bolden, skubber nu rent faktisk hinanden væk, og følelsen i nærkampe og ved dødbolde føles langt mere naturlig end i tidligere udgaver. Spillerne ligner nu i langt højere grad end tidligere, deres dobbeltgængere fra "den virkelige verden" og omgivelserne på stadion ser langt mere ægte ud.

Selve kameravinklen på banen er en anelse tættere på end i FIFA, hvilket betyder at den opdaterede grafik kommer endnu mere til sin ret – gerafikken imponerer især ved dødbolde, hvor kameraet er ekstra tæt på, eller ved brug af "replay", hvor man kan se at spillernes øjne følge bolden rundt på banen.

PES 2011 - Feints guide

Rent styringsmæssigt har spillet også fået et løft. Således rammer afleveringer ikke automatisk en modtager når du spiller dig frem igennem modstanderens kæder. Du skal nu både styre skudretning og skudstyrke, før du lægger din aflevering. Teknikken er den samme som i FIFA, og efter lidt tilvænning vil selv hardcore spillere af serien uden tvivl også forelske sig i den øgede kontrol over bolden.

2

Omgivelserne har også fået et løft.

Selvom styringen nu minder endnu mere om FIFA, er følelsen i PES dog stadig en hel anden. Spillet på banen føles langt mere tempofyldt, og hvor forsvarsspil i FIFA til tider kan føles som en fuldstændig håbløs opgave, føles PES mere balanceret i sit udtryk – både i forsvar og angreb. Afslutninger rammer således - efter lidt øvelse – oftere indenfor rammen, og forsvarsspillere bliver sjældnere fuldstændig sat. Taktisk kan det i PES også bedre betale sig at bruge mere af banen og flytte bolden rundt, indtil man spotter en åbning, i stedet for at bruge faste indøvede kombinationer til at komme frem til sine chancer. Alt i alt betyder forskellene, at kampene – for en middelmådig spiller som jeg selv – er langt mere nuancerede og forskellige fra FIFA, hvilket jeg opfatter som et klart plus.