Medal of Honor

Unfuck.

Jeg ved intet om, hvordan det er at være soldat i virkeligheden. Jeg har aldrig været i hæren, og det er efterhånden længe siden, min alder var til det. Og hvis jeg var blevet indkaldt i sin tid, ville det have været til den amerikanske hær. Jeg er født i USA, men opvokset i Danmark. Af samme grund har mit forhold til overpatriotiske emner som krig og politik altid vakt en lidt ambivalent følelse.

Men nu handler det trods alt om spil. Og jeg forstår ærligt talt ikke polemikken om, at Taliban figurerer i det dagsaktuelle Medal of Honor, langt mindre hvorfor EA følte det nødvendigt at ændre deres navn til Opposing Forces i online multiplayerdelen af Medal of Honor. For skulle alle referencerne til nazisterne i spil helt tilbage til Wolfenstein 3D så ikke også fjernes for at respektere dem, der faldt mod Hitler? At det er efterladte til faldne amerikanske soldater, der angiveligt skulle have lagt så meget pres på EA, at navneændringen her har fundet sted i 11. time, giver ikke særligt meget mening, når nu singleplayer-kampagnen i Medal of Honor jo helt bramfri, og uden at være genert, er en krig mod Taliban. Ordet bliver jo nærmest udtalt hvert femte minut op gennem kampagnen.

Så hvorfor må denne konflikt ikke også simuleres online? Jo, angiveligt fordi "det er respektløst" at lade folk spille Taliban, der skyder og lemlæster amerikanske soldater... Wow. Det er simpelthen så dobbeltmoralsk; for det første af EA for at bukke under for presset og for det andet af selvsamme efterkommere af de faldne, som herfra nu – for at bevise deres pointe - logisk set må forventes at føre krigen mod underholdningsindustrien videre til Hollywood, hvor årtiers udpensling af heltemodige amerikanske krigere straffer det ene folkeslag efter det andet for Guds Eget Land.

2

Velkommen til Virtualistan.

Okay, men hvad med selve spillet? Hvis vi nu glemmer al snakken omkring alt det, der ikke er spillet vedkommende alligevel er Medal of Honor først og fremmest lidt af en bastard: Udviklet af to designhold, hver med ansvar for henholdsvis singleplayer og multiplayer. De hedder Danger Close (tidligere EA Los Angeles) og EA DICE. Sidstnævnte kender vi fra adskillige års udvikling på Battlefield, mens Danger Close tidligere har lavet en smule Medal of Honor-versionering, men ellers i de seneste fem år mest har leget Lord Of The Rings, bygget med klodser i Boom Blox og så ellers skamferet Command & Conquer lige så stille til ukendelighed. Det er måske af samme grund, at Danger Close købte en licens til Unreal Engine af Epic for at bygge singleplayerdelen. Og hvem ved, måske blev DICE i virkeligheden hentet ind fra sidelinien undervejs i produktionen, da man fandt ud af at Danger Close ikke vidste nok om multiplayer til at sikre spillet en kvalitet af blockbuster-rang.