Enslaved: Odyssey to the West

Abekongen i nye klæder.

Monkey er navnet på hovedpersonen i 'Enslaved: Odyssey to the West'. Det er intet tilfælde. Spillets karakterer og plot er nemlig inspireret af den ældgamle kinesiske fortælling 'Journey to the West' helt tilbage fra 1590'erne. En fortælling, der gennem tiden har været inspirationskilde til utallige film, tegnefilm, tegneserier og tv-serier om den sagnomspundne Abekonge og hans farvestrålende eventyr. Ja, selv Jet Li har spillet Abekongen i Kung fu eventyret 'Forbidden Kingdom' fra 2008.

Ganske som Abekongen er vores spilhelt Monkey en akrobatisk herre med en magisk kampstav og en ligeså magisk sky, som han kan flyve rundt på. Den afgørende forskel er, at Monkey kun er en abe af navn, og at Enslaved ikke foregår i et kinesisk mytologisk univers med drager og dæmoner, men i en science fiction verden, hvor menneskeheden er så godt som udryddet af frygtindgydende robotter eller 'mechs', som de kaldes i spillet.

1

Monkey var mere end vred over, at han skulle gå med så meget eyeliner.

Abekongens eventyr er i den oprindelige fortælling meget humorfyldt og farvestrålende. Farverne er også til stede i Enslaveds visuelt imponerende postapokalyptiske verden, men humoren og Abekongens drillende narrestreger er ikke eksisterende, hvilket er en skam. Monkey er derimod en alvorlig og semi-dyster herre, der hellere vil lade sine næver tale end at lave spilopper og komme med kække oneliners. Enslaved tilstræber bevidst en seriøsitet i sin fortælling, og selvom spillet er proppet med hæsblæsende actionscenarier og sidste sekunds redninger, så er der konstant en følelse af vemod og alvor bag løjerne.

Enslaved starter lige på og hårdt med Monkey, der er taget til fange på et gigantisk fly, som fragter menneskeslaver for den mystiske 'Pyramid' organisation, der også kontrollerer robotterne. Hvad og hvem 'Pyramid' er, skal ikke afsløres her, da spillet netop gør en dyd ud af at holde sandheden bag 'Pyramid' hemmeligt lige til de allersidste minutter af spillet, men vær beredt på en slutning, der giver stof til eftertanke. Tænk 'The Matrix', og du er på rette vej, hvilket må siges at være en kompliment i spilverdenen, hvor vi ofte ikke er vant til slutninger, der betyder meget andet, end at vi har gennemført spillet.

Enslaved - Reinventing a Legend

Selve slutningen er dog en kende abrupt, og at kalde spillets sidste kapitel for 'Epilog' er noget af en overdrivelse, da epilogen faktisk skriger på netop en epilog for at føles som en tilfredsstillende og afrundet afslutning. Men dramatik er der i stor stil, og skuespillet er i top. Det er i sig selv en sjælden kvalitet i spilregi.

2

Monkey trænede til Vild med Dans 2011 og havde allerede lært et par moves.

Der går ikke længe, før Monkey er sluppet løs og forsøger at finde en udvej fra slaveskibet. Enslaveds anden centrale hovedperson, Trip, saboterer nemlig skibet, og det er hendes og Monkeys videre færd, der er kimen i Enslaved. Trip minder med sit pangrøde hår og smukke ydre om den kvindelige hovedrolle i udvikleren Ninja Theory's sidste spil, Heavenly Sword. De må have en ting med seje og alligevel sårbare rødhårede kvinder, og det er kun tiltrængt i en spilindustri, hvor figurerne ofte mangler særegne karaktertræk og blot bliver designet som hårdtpumpede Space Marine nummer 7989 i rækken.