Castlevania: Lords of Shadow

En ny begyndelse.

Castlevania er en af de ældste spilserier, der stadig er aktive i dag. Det begyndte som et simpelt action/platformspil inspireret af klassiske filmmonstre og horrormytologi og har udviklet sig til en massiv franchise, der har krydset både genrer og koncepter. Denne evige slagmark mellem Belmont-slægten og selveste grev Dracula har etableret sig selv som et af de resterende eksempler på klassisk gameplay blandet med moderne design, ledsaget af en særpræget æstetisk stil, der har overlevet og udviklet sig gennem tiderne.

Er du ikke fortrolig med serien, kan du blandt andet læse vores retrospektiv og får en sans for, hvordan Castlevania har forandret sig over de sidste 24 år, og hvorfor Lords of Shadow er et så væsentligt skridt for serien. Det er første gang nogensinde, at Konami ikke benytter et internt udviklingshold, og producer Koji Igarashi, der har stået i spidsen for serien siden 1997, er heller ikke involveret.

For Castlevania har bibeholdt størstedelen af sit nuværende image og stil på baggrund af Symphony of the Night fra 1997 og de efterfølgende håndholdte spil. Ikke siden da har Castlevania gjort sig fortjent til sin arv på konsollerne, og Lords of Shadow er hermed det fjerde forsøg på at overføre serien fra 2D til 3D; de tidligere forsøg fremlagde hver især nogle fornuftige idéer, men formåede aldrig at fuldbyrde dem. Resultaterne var skrøbelige, for at sige det mildt.

1

Gotiske slotte har sjældent set bedre ud. Castlevania: Lords of Shadow lever bestemt op til navnet i denne forstand.

Der har været nogen debat om hvorved Lords of Shadow begyndte som en Castlevania titel. Konami hyrede for nogle år tilbage det spanske studie MercurySteam (uheldigvis bedst kendt for Clive Barker's Jericho) til at producere Lords of Shadow, og hvis man søger længe nok, kan man finde den originale trailer, der ganske vist ikke bar navnet. Men uanset omstændighederne, blev spillet re-brandet som Castlevania og fremvist ved E3 2009 med en ny trailer, der samtidig annoncerede at Metal Gear Solid-guruen Hideo Kojima var involveret som vejleder.

Endnu mere besynderligt lagde denne trailer enormt meget vægt på plottet, med en stjernebedækket rolleliste besat blandt andet af Robert Carlyle (måske værst kendt som den psykopatiske Francis Begbie i Trainspotting) og selveste kaptajn Picard, Patrick Stewart. Sidstnævnte er især bemærkelsesværdig efter hans nærmest berygtede rolle i Bethesdas Oblivion, der kun udgjorde størstedelen af to minutters dialog. Det har MercurySteam og Konami åbenbart i sinde at råde bod for, da Patrick Stewarts velklingende røst optager hovedparten af dialogen i en enormt omfattende kampagne og er noget nær det første man hører i spillet.

Castlevania: Lords Of Shadow - Trailer

Historien begynder i det herrens år 1047, og Gabriel Belmont er en slags korsridder på søgen efter en metode til at genoplive hans afdøde hustru. Han bliver forfulgt af et medlem af hans eget hellige broderskab ved navn Zobek, der forklarer at hans mål kun kan opfyldes ved at besejre de titulære skyggeherrer og genvinde en fortabt maske. Det er ikke et dybdegående plot, men skuespillerne skal have ros for at medbringe en passende mængde pondus - selv det værste litterære vås lyder storslået, når det kommer ud af Patrick Stewarts mund.

2

Pisken, øh, korset er enormt effektiv i kamp. Gabriels våbenudvalg er ikke stort, men han formår at få det meste ud af det.

Castlevania: Lords of Shadow repræsenterer på mere end en måde en nybegyndelse for serien. Der er ingen direkte forbindelser til tidligere spil, men flere kendte navne og referencer dukker op hist og her. Spillet ser desuden bort fra seriens mere moderne udvikling, og vender tilbage til en klassisk stil, der lægger sig tættere op ad de første fire spil i serien. Det er europæisk, gotisk horror med stærke bibelske elementer og en lineær, level-baseret struktur.