FIFA 11

Lige i krydset!

Der findes tre universelle sandheder: Liv opstår, liv forgår og et nyt kapitel af FIFA serien udkommer hvert år. Sådan har det været i efterhånden rigtigt mange år, og med seriens fortsatte succes, kan vi nok forvente, at det også bliver sådan fremover.

Selv har jeg haft en noget ambivalent holdning til denne måde at udgive titler på, for selvom der – udover de økonomiske fordele – også er andre oplagte grunde til at udgive nye udgaver af sportsspil hvert år, så kunne de fleste af disse fordele vel egentligt godt klares med en årlig transferlisteopdatering via nettet.

Ikke desto mindre sælger FIFA-titlerne som aldrig før, og selvom EA Sports gigantiske markedsføringsafdeling muligvis godt kan påtage sig en del af æren herfor, så lever vi i en tidsalder, hvor der – uagtet hvor meget man end måtte reklamere – stadig er nødt til at være substans og kvalitet bag et produkt, for at det får succes – og det er der i FIFA-serien.

For uanset om man måtte være FIFA-fanboy eller FIFA-hater, så må man lette på hatten og lade sig imponere over udviklernes evne til at tilføje, opdatere og udvikle på et spilkoncept, der efterhånden er ældre end gennemsnitsalderen af de, der spiller det. Nogle havde måske frygtet at EA ville have svært ved at følge op på den succes FIFA 10 blev, men FIFA 11 er alt det 10'eren var... Og så lidt til – ganske som man må forvente en fortsættelse skal være.

1

Bedre, større og mere komplet.

Konceptet er ellers stort set det samme, og selvom menuerne har fået et – efter min mening – noget tiltrængt pift, og selvom der er tilføjet et par ekstra punkter herpå (mere om dem senere), så er det ikke umiddelbart her vi finder de største ændringer i forhold til sidste års udgave. De skal nemlig findes, der hvor omdrejningspunktet for hele spillet er. På grønsværen.

FIFA 11 introducerer nemlig en ganske kærkommen nyskabelse kaldet "Personality+". Idéen er simpel, og går i alt sin enkelthed ud på, at man overfører de individuelle evner en spiller har i virkeligheden til den virtuelle udgave af spilleren, man finder i spillet. I praksis betyder det, at Rooney er bedre til at knalde bolden ind fra 30 meter, og Ronaldo er bedre til at sætte en, to eller tre mand med et par fikse driblinger. Forskellene er tydelige at mærke, og forstår man at udnytte sit hold optimalt, vil man hurtigt finde det at vinde en kamp meget lettere. Personality+ kommer også til sin ret i udviklingen af din "Virtuelle Pro", der, ligesom i sidste års udgave, går ud på at skabe og forbedre din helt egen spiller.

FIFA 11 - Personality+

Personality+ er dog ikke den eneste mærkbare forskel på banen, for EA har også haft fokus på forbedring af nærkampe. I FIFA 11 vil du hurtigt bemærke, at spillernes kamp om at komme først på bolden føles langt mere realistisk end tidligere udgaver af spillet. Man vil langt sjældnere opleve, at spillere løber, eller bliver tacklet, "igennem" andre spillere. I FIFA 11 kolliderer spillerne realistisk, og en spiller, der bliver ramt af en glidende tackling, kan således sagtens vælte flere andre spillere i sit fald. Det øger, ligesom Personality+, realismen og betyder, at FIFA 11 kampe føles mærkbart bedre.

2

Nærkampene føles langt mere realistiske end før.

Og så kommer vi til de nye punkter på menuen. For selvom jeg personligt finder ændringerne på banen vigtigst, så kommer vi ikke udenom de sædvanlige tilføjelser på game-mode fronten – i år med et par interessante tilføjelser. Mest interessant er karrieredelen, der nu giver muligheder for at starte din karriere som enten spiller, træner eller spillende træner. Vælger du det første, skriver du (eller din "Virtual Pro") kontrakt med din favoritklub, og du skal herigennem gøre dig fortjent til en fast plads i startopstillingen. Klarer du dette, kan du igennem sejre og mesterskaber blive spillende træner og spille helt op til 15 sæsoner med dit yndlingshold. Karrieredelen er indrettet således, at du via nettet kan følge med i dine venners karrierer og sammenligne achievements og resultater.