Dead Rising 2

Grotesk slagtesjov.

Zombies er in! Der er ingen vej udenom. De levende døde er her, der og alle vegne for tiden. De fylder vores film, spil, litteratur og er mere populære end diverse teenage popstjerner. Således har Capcom set det nødvendigt at lave en efterfølger til zombie-massakren Dead Rising fra 2006.

2'eren fortsætter fuldstændig ufortrødent, hvor 1'eren slap. Nu med flere zombier, flere måder at slå dem ihjel på – en zombieslagtning serveret som rutschebanetur.

Dead Rising 2 er lige præcis, som japanske action-arkade spil har været i årtier. Dette er ikke Left for Deads dystre undergangsverden. I stedet er det vanvittig zombiesplatter direkte fra kitchskuffen. Hovedpersonen fra 1'eren, Frank West, er udskiftet med Chuck Greene. Et fuldstændig humørforladt, motorcykelkørende muskelbundt. Chuck er racerkører i det populære tv-show Terror is Reality, hvor fire motorcyklister slås om at dræbe så mange zombier som overhovedet muligt i en arena omgivet af tusindvis af blodhungrende fans.

I virkeligheden er Chuck dog en følsom gut, der passer sin lille datter, efter hans kone har sluttet sig til de u-dødes rækker. Det varer selvfølgelig ikke længe, før zombierne til showet slipper fri i byen Fortune City. Chuck bliver anklaget for handlingen og har nu kun 72 timer til at bevise sin uskyld. Alt imens er hans stakkels lille datter ved at blive til en zombie, så hvis han ikke finder medicin til hende, er det game over.

1

Zombiehorderne er uendelige og meget sultne!

Herfra flettes historien i den ene mere vanvittige retning efter den anden. Dead Rising 2 er historieskrivning med laveste fællesnævner. Personer hopper ind og ud af historien, usandsynlige hændelser sker - kun for at få handlingen videre. Samtidig er den seksuelle spænding mellem Chuck og de forskellige kvindelige biroller ualmindelig tæt. Der er åbenbart ikke noget som en single-far, og alle kvinderne kaster sig over ham præcis som de vrede zombier! Det irriterer mig dog, at Dead Rising 2 aldrig giver slip på konventionerne.

I modsætning til kult-zombiesplatter-film som Evil Dead og Braindead tør spillet aldrig give rigtig los. Designerne prøver ved flere lejligheder at trække en ligegyldig kærlighedshistorie eller lommefilosofiske pointer ned over den vanvittige action. Spillet savner i den grad humor og selvironi. Ikke i gameplayet, hvor der er masser af det, men i den ofte overdramatiske handling.

Dead Rising 2 - Tools of Destruction

Tidselementet fungerer ellers udmærket. Spilleren skal konstant tjekke sit ur for at vide, hvornår han skal være hvor og hvorfor. I praksis er det mere traditionelt end det lyder. Uret styrer bare, hvornår hvilke missioner bliver aktiveret. Men det har dog konsekvenser specielt for Chucks lille datter og de overlevende i Fortune City.

2

Tohåndspagaj-kriger! Alt kan bruges som våben i Dead Rising.

Chuck og datteren har nemlig barrikaderet sig sammen med de ganske få levende, der er tilbage, og herfra foregår stort set alle spillets missioner. Spilleren kan begive sig ud i forlystelsesbyen og smadre zombier på den ene groteske måde efter den anden. Når det er tid til en ny mission, ringer telefonen; en timer bliver aktiveret, og når du det ikke i tide, kan det i værste fald betyde restart fra sidste save point.

Rundt omkring i Fortune City har desperate overlevende forsøgt at opretholde hverdagen, og spilleren kan redde dem for at få en klækkelig XP bonus. Der er diverse små sidehistorier, ofte ledsaget af nogle horribelt balancerede bossfights, der tit er alt for svære. Det giver dog tilsammen en ganske åben verden, hvor spillerens handlinger og valg har konsekvenser.