F1 2010

En 16.-plads er fint.

Det er en tradition. Og traditioner skaber tryghed. Nogle ting forandrer sig ikke, men de kan også skabe irritation: Hvorfor er det lige, at vi gør det her igen igen?

Som alle institutioner, har communities omkring racersims også sine traditioner. På hardcore racersim-sites (se for eksempel nogripracing.com) går det ud på at nedgøre alle nye sims ved at lave bizarre sammenligninger, der mest af alt går på, at oldgamle spil (med grafik så grim at øjnene bløder) stadig har en mere overlegen og uovertruffen bagvedliggende simulering af vejgreb og nedbremsning og så videre, end nye sims der udnytter quadcore CPU:er og grafikkort der i sig selv har mere kraft end computere havde dengang rFactor eller GTR2 kom ud.

Man ser bare bort fra, at de nye sims er udviklet i samarbejde med rigtige F1-kørere og den lille detalje, at ingen almindelige mennesker aner, hvordan en F1-bil kører - men det er jo bare detaljer når der diskuteres i skyerne på Internet.

Men der er racersims og racerspil. Så langt skal vi gå. Selv er jeg klart i simulator-gruppen – jeg har aldrig været stor fan af Grid or Dirt og Dirt Grid og Tom Jones Rally Show og hvad de ellers hedder af den simple grund , at håndteringen af bilerne i disse spil ikke har meget med virkeligheden at gøre. Det er spil og fred være med det. Men nogle gange føles det som om man sidder med på balkonen med de to gamle brokrøve i et uendeligt afsnit af Muppet Show, når man frekventerer visse forums.

1

Udsigten fra pitten hvor alle bilens dynamiske egenskaber kan justeres, og hvor du vælger dæk, følger op på R&D projekter og tjekker vejrudsigten...

Ok, nu siger jeg det rent ud: F1 2010 er ikke en arkade-racer, det er en simulator med en masse nye tekniske features, der ikke er set før i racersims – rollespilselementer, der samtidig gør det til en skægt spil - og en grafik der blæser én ned af stolen.

Fra første færd står det klart at spillets interface ikke bruger musen til noget, men det hænger nok sammen med at det også er udkommet til noget man kalder Xbox og PS3. På den ene side er det simpelt og hurtigt at navigere i, på den anden side er der for lidt information i menuerne efter PC-standard. Et ægte PC-spil ville have lavet en lækker grafisk repræsentation af bilen og have brugt musen til interfacet, mens det på en konsol bliver sådan lidt simpelt det hele. Men hårdt presset skal det siges, at indholdet ikke bliver dårligere af, at man kun skal bruge Return- og pile-tasterne, så fred være med det inden der også går Muppet Show i den her.

Grafikken er ret lækker med masser af detaljer. Bilerne laver dybe aftryk i gruset når man ryger af banen, bremsespor og vragrester bliver liggende og har deres egen fysik. Bilerne er flotte med den ene anke, at klistermærkerne på bilerne af en eller anden grund - sikkert en teknisk - ser mere pixellerede ud end resten af modellen. Banerne er omhyggeligt gengivet og tilskuerne er, så vidt jeg ved, for første gang gengivet i ægte 3D.

F1 2010 kan noget som ingen andre racerspil har kunnet ordentligt før det: regnvejr og mørke. Simuleringen af våde baner, regndråber, vandpytter og dårlig sigtbarhed er uovertruffen og fantastisk. I nedenstående klip har man på Monaco stillet et cockpitkamera fra F1 2010 op ved siden af et cockpitkamera fra en rigtig F1-bil op og det er faktisk virkelig svært at se forskellen. Hatten af for de programmører der har lavet det, virkelig en bedrift:

F1 2010 - Game vs Real Monaco track

Spillets skadesmodel er god, og det punkt mangler klart i de fleste andre forsøgte sims. NFS: Shift har det ikke og GT5 Prologue ej heller, mens Forza imidlertid er meget godt med. Hver stykke, der ryger af bilerne: Hjul, vinger og så videre, får i F1 2010 deres eget liv i rent grafikmæssig forstand, og bliver liggende - ofte til irritation eller direkte fare for efterfølgende kørere.