Tom Clancy's H.A.W.X. 2

Langs grænsen.

Som stolt ejer af et eksemplar af ”Forsvarets flykendingsbog”, flysimulationselsker og person, der generelt værdsætter militærteknologi - især fly - var jeg hurtig til at springe til, da H.A.W.X. 2 udkom. Dette selvom jeg ikke satte ekstraordinært meget pris på det første spil i dét, der tydeligvis er blevet en hel serie. Potentialet i en blanding mellem hektisk action og flysimulation har altid været der. Nu har Ubisoft haft lidt over et år til at skyde en efterfølger ud, så har de fået pudset sagerne af og produceret en værdig del af flygenren og ikke mindst Tom Clancy-universet?

Spillet starter med at få dig hurtigt på vingerne og i gang med din første mission: En træningsmission, hvor man hurtigt lærer, hvordan sådan et fly skal rives rundt i luften. Styringen reagerer hurtigt og tillader alskens luftakrobatik. Allerede her opdager man, at der helt klart ikke er tale om en simulation. Uanset hvad du foretager dig, er det nærmest helt umuligt at få flyet til at stalle. Det er nu også meget fint. Jeg blev ikke lovet en simulation og forventer derfor ikke en simulation. Til gengæld blev jeg lovet sjov, og det er spillet faktisk også – i starten. Du klarer dig hurtigt igennem øvelsesmissionen, og herefter går historien ellers i gang.

Lad os lige få historien ud af vejen med det samme. Hvis du har spillet et Tom Clancy-spil før, kender du den nok. Her henviser jeg ikke til den lovede indfletning af H.A.W.X. 2 og resten af Tom Clancy-universet - jeg mener bare, at det er den samme gamle historie som altid. Jeg prøvede ærligt talt mit bedste på at se alle cutscenes og lytte til, hvad manden over radioen sagde, men jeg vil stadig opsummere historien til følgende: Der er noget med nogle oprørere i et østligt land. Nogle farlige våben er blevet stjålet. Fik jeg nævnt, at de er oprørere? Russerne er involverede på én eller anden måde. Oprør i østen.

1

Flot landskab og flotte flymodeller. Dét kan man ikke tage fra H.A.W.X. 2.

Som det måske fremgår, er det ikke ligefrem et episk mesterværk, men i det mindste tvinger spillet dig ikke til at følge med i historien, og chancen for at kunne følge med er lige stor, uanset om du er Tom Clancy-veteran eller dette er dit første spil.

Historien væver sig som sagt ind i Tom Clancy-universet, og du vil muligvis kunne genkende nogle scenarier fra blandt andet Ghost Recon. Problemet her er bare, at du aldrig rigtigt får lov til at være helten. I langt de fleste missioner er du bare én eller anden ”rookie”, der skal gøre, som de andre siger. Det er i det hele taget et gennemgående tema i spillet: Du skal gøre, som der bliver sagt. Der er ikke rigtigt plads til at udføre missionerne på andre måder end at følge pilene og lytte til hvem der end snakker i dit headset.