Madden NFL 11

De unge.

Selvom sommeren er ved at rinde ud, er denne tid for mig altid en jeg ser frem til. For mens dagene bliver kortere, begynder sæsonen i amerikansk fodbold og vi kan igen få vores søndagssøvn spoleret af kampe i TV fra Guds eget land. Et sikkert tegn på dette er udgivelsen af årets udgave af Madden fra EA sports, det mest sejlivede spil-franchise overhovedet.

Det er altid med en blanding af frygt og spænding at jeg pakker årets udgave ud og smækker det i maskinen. Hvilke nye tiltag er der proppet ind i spillet? Sidste års bryg var da temmelig god, så bare de ikke har ændret noget velfungerende. Hvem husker ikke skandalerne som QB vision, der for nogle år siden gjorde spillet helt uspilleligt? For et par år siden var det rewind funktionen, der skulle revolutionere spillet. De fleste tiltag – som de nævnte - glemmes hurtigt og bliver højest til en feature, man kan slå til, mens andre - som Hit Stick - bliver en integreret og helt uundværlig del af spillet.

Året mantra er "Simpler, Quiker, Deeper", primært baseret på nyskabelsen GameFlow - et system der skal få et typisk spil ned fra cirka 60 minutter til det halve. Ideen er, at du ikke selv vælger hvilke spil der skal afvikles fra scrimmage, mens computeren agerer træneren, der sender spil ind til dig, som du så skal eksekvere. For en hardcore Madden-gamer er det jo helt idiotisk – at vælge spil er jo netop det, der viser, hvilken type spiller du er - om du har forstand på spillet, om du er en gambler eller en der spiller sikkert.

1

Hvis man bruger Gameflow, får man sammen med det automatisk valgte spil en lille forklaring på skrift og tale.

GameFlow er helt sikkert et knæfald for den urutinerede spiller, der ikke kender forskel på Shotgun og I-formation eller genkender et Cover 2-forsvar når det stirrer ham lige i øjnene. Ændringen er til at overse, for det er kun et taste tryk væk at bevare den gamle styring og selv vælge spil. Indtil nu ser det ud til at de fleste rent faktisk gør netop det og dermed ikke skærer noget af spilletiden, for en online kamp tager stadig det meste af en time. Jeg har dog mødt et par nybegyndere der tilsyneladende spillede med GameFlow – de blev til gengæld også begravet. Mit bud er at GameFlow er begravet om et par år.

Madden NFL - Trailer

Onlinedelen af Madden 2011 er faktisk en skuffelse. Sidste år var denne del velintegreret på smukkeste vis og indtog pladsen som spillets vigtigste game mode. Hvor det for få år siden var Franchise Mode der var spillets vigtigste element, må online spil nu være det vigtigste og her er selve spillet faktisk ringere end sidste år. Således hærges online delen nu af irriterende quittere, der forlader spillet inden første halvleg, og til min store fortrydelse er der ikke længere mulighed for at spille kampen færdig mod CPU og man modtager således ikke en sejr i statistikken. Det er nu sikkert en bug, der hurtigt bliver lukket, men ufatteligt er det, at den har sneget sig ind i den officielle release. Lobbyerne er også blevet et sted, hvor man kun kan møde spillere der vil spille for sjov og ikke til statistikken.

2

De nye stadion for Jets og Giants ser også nye og lækre ud i årets version.

En anden nyskabelse er, at man kan spille tre mennesker sammen online mod andre hold. Dette er selvfølgelig på papiret en god mulighed for at arbejde sammen, men mit gæt er at de tre, der er samlet, hellere vil spille direkte mod hinanden - for hvem gider være wide receiver eller offensive lineman, når det sjove er at være QB?

Endnu et nyt element i spillet er Ultimate Team, hvor samlekort og simulator er forsøgt smeltet sammen. Spillet går ud på at du med en starter pack af kort med mere eller mindre ukendte NFL-spillere skal kæmpe mod andre spillere eller computeren og få råd til bedre kort/spillere og bytte kort og spille om andre kort. Her kan man med penge på kontoen tage en genvej og købe sig til flere og bedre kort. Et usmageligt tiltag i det hele taget.