Prisen på spiludvikling er toppet

EA-mand sætter maksimum ved halv mia. kr.

David Demartini, manden med forstanden indenfor samtlige udgivelser under EA Games, mener ikke at spil bliver dyrere end 100 millioner dollars (600 mio. danske kroner), end vi har set med eksempelvis Red Dead Redemption for nylig og med Assassin's Creed II sidste år.

"Jeg tror egentlig, at udviklingsbudgetterne på spil er på vej nedad. Man kan ikke generalisere og definere noget standardiseret 'godt budget'. Det hele handler om, hvor stor idéen er, hvad udviklingsholdet skal bruge for at kunne lave et spil som idéelt set scorer et gennemsnit på 90 procent ud fra konceptet", sagde han til Eurogamers søstersite GamesIndustry.biz i løbet af Gamescom i sidste uge.

Succesen ligger for EA i at arbejde med udviklere som tidligere har vist sig succesfulde, hvortil Demartini nævner Crytek, Valve, Epic som eksempler på spilstudier, "der ved hvad de laver". Crytek er i færd med at færdiggøre crysis 2, Valve har endelig sprættet mediesækken på Portal 2 op, mens Epic har noget længere tid tilbage på udviklingen af Gears of War 3 - alle er forudsigelige opfølgere i succesfulde spilserier.

Han understregede dog, at EA Games sideløbende med store satsninger på at skabe flere store blockbuster-titler - tag eksempelvis FIFA 11 og Medal of Honor - også satser på at fremavle og se nye spilhuse gro og vokse sig stærke under EAs vinger.

Et bevis herpå er EAs nyligt oprettede Arthouse-label, som for nylig sendte Deathspank (anmeldelse her) til download på HD-konsol, og i dag markerer udgivelsen af Shank på Playstation Network - og på Xbox Live i morgen.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!