Mafia II

Det bliver i familien.

Der er meget blandede meninger om 2K Czechs nyeste ”open world”-shooter. Langt de fleste har ret i det de siger om spillet – i hvert fald på et eller andet plan. I denne anmeldelse vil jeg gøre mit bedste for at udlægge hvad spillet har at byde på, hvad det ikke har at byde på og hvad jeg personligt fik ud af den weekend, jeg foreløbig har tilbragt med Mafia II.

Spillet foregår i perioden 1943-1951, en tid hvor gangstere ikke producerede rap-musik, men havde travlt med at eje restauranter, sælge cigaretter og producere illegal alkohol. Byen er Empire Bay, en stiliseret udgave af datidens New York. Efter en kort mission, der forklarer lidt af hovedpersonen Vito Scalettas baggrund, bliver vi introduceret til byen. På dette tidspunkt følte jeg mig godt og grundigt solgt. Det er lang tid siden, jeg har set et spilunivers med så meget liv. Det er vinter i Empire Bay og til trods for at sensommersolen gjorde sit bedste udenfor min lejlighed i København, havde jeg pludselig lyst til at tage et tæppe på. De gamle, perfekt modellerede biler, musikken og et meget detaljeret gadeliv giver lige fra start en utrolig indlevelse og stemning.

Vito er vendt hjem fra sit tvungne ophold i udlandet til problemer i familien. Hans søster og gamle mor skylder en forfærdelig masse penge, som Vito næppe kan tjene ved at arbejde på havnen som hans far plejede. Det kan Joe, Vitos kammerat fra gamle dage, heldigvis hjælpe med. Joe har nemlig ”forbindelser”, der kan assistere med en løsning på den slags problemer og han kunne egentlig godt bruge en hjælpende hånd med nogle af de opgaver, han udfører for selvsamme lyssky forbindelser. Resten af historien er det vist bedst, du oplever på egen hånd.

1

Fra første øjeblik bliver man grebet af stemningen.

Til trods for at Mafia II af udseende minder unægtelig meget om et ”open-world”-spil i stil med Grand Theft Auto, er missionerne bygget en del anderledes op. I Mafia II er der godt nok tale om en stor spilverden, men historien er i høj grad lineær og efterlader dig ikke med særligt meget andet at lave end at udføre den næste mission. Jo, der er ting at samle på i form af plakater og eksemplarer af tidens Playboy-magasiner. Som en lille sidenote kan jeg komme med en advarsel: Spillet holder regnskab med, hvor lang tid du har tilbragt i selskab med førnævnte ’læsestof’. Butikker kan røves og biler kan stjæles, men generelt vil spillet helst have, at du kommer videre i teksten.

Spillet er kapitel-opdelt, så du let kan springe tilbage, hvis du synes der er noget, du vil prøve igen. Kapitelsystemet tillader også spillet at springe i årstallene og dermed ændre på Empire City, for bedre at understøtte historien. Det hele kan godt komme til at gå lidt hurtigt, fordi spillet hele tiden fører dig videre til næste mission. Hvis jeg kunne gøre min første gennemspilning om, ville jeg have brugt lidt mere tid på at nyde den flotte by mellem missionerne.

2

Empire Bay er både flot og levende.

Historien er spændende og et lidt anderledes kig på mafia-livet end man er vant til. Stemmeskuespillet er glimrende og der er nogle karismatiske personer at finde i besætningen. Til tider virker Vito dog lidt ubeslutsom og uden rygrad. Til trods for at "kør bil/skyd/slås"-formlen bliver holdt til punkt og prikke, føles missionerne varierede og solidt konstruerede. Det meste af det man komme igennem føles egentlig ret meningsfuldt set i perspektiv, og jeg kedede mig bestemt ikke. Hver mission er skræddersyet og du kommer ikke til at sidde i timevis med ”random encounters” og ”FedEx”-missioner.

Modsat GTA skal du ikke regne med at smide 100+ timer efter spillet. Historien kan klares på omkring 10-13 timer og efter det er der ikke meget at lave. Jo, man kan måske presse citronen lidt ved at spille på Hard, selvom grundindholdet og plottet vil være det samme. Jeg synes dog at længden var passende og set i bakspejlet føltes det efter endt gennemspilning som en ret komplet oplevelse. Man skal dog lige være klar over, at der ingen online-del er i Mafia II. Allerede den 7. september i år udkommer der dog en DLC-pakke til spillet. ”Jimmy’s Vendetta” skulle efter sigende indeholde 30 nye missioner i en helt nye historie. Jimmy’s Vendetta er prissat til $10/800 MS Points og jeg skal helt klart have den.

3

Tag dig endelig god tid til at cruise rundt imellem missionerne. Det er den eneste frihed i spilverdenen, du får.

Selvom din energi regenerer når du er ude af skudlinjen, skal der ikke mange kugler fra en Tommy Gun til for at sætte en stopper for din karriere. Heldigvis har Mafia II et ret behageligt cover-system, der med lidt snilde kan give dig den taktiske fordel i en skudduel. Skulle du gå hen at dø, er spillet dog plaget af et irriterende Auto Save-system, der til tider er ret nærigt med sine checkpoints. Det er lidt irriterende at have siddet igennem en lang cutscene, have mejet nogle mafia-rivaler ned og så køre galt på vej hjem, for så hedder det forfra.